حسام ســرا
| ||
سالها پیش وقتی زلزله هولناک بم اتفاق افتاد عموپورنگ مشغول اجرای برنامه اش بود ومردم درکنار جعبه جادویی بی خبر از این فاجعه انسانی اوقات می گذراندند..... وامروز درروزی که روستاهای آذربایجان شرقی بارها لرزیدند وبازماندگان این حادثه به کمک های انسانی وتجهیزاتی نیاز داشتند صدا وسیما مسابقات المپیک را به نمایش گذاشت ...حرفی ندارم قضاوت باشما....
[ یکشنبه 91/5/22 ] [ 4:40 عصر ] [ اکبر حسامی ]
[ نظرات () ]
خدای من! برگزیده دعا درابیاتی از شاعران ایرانی حافظ خواهم من از خدا به دعا صد هزار جان تـــا صـد هـــزار بـــــار بمیـــرم برای تو هلالی جفتائی رفتم به مسجدی که به رویش نظر کنم بر رخ گرفت دست و دعا را بهانه ساخت میلی ترک دعای مردن من میکنی چه حاجت آن بقــای هجــر تو بادا مکن دعای دگر کمال خجندی دگرآن شب است امشب که زپی سحرندارد من و بــاز آن دعاها که یکی اثر ندارد وحشی بافقی از بس که وصالش به دعا میخواهم خجلت زدة روی دعــــــا ساخت مرا خلیل به دشنامی دل ما را به دست آر که همچــون ما دعــــا گوئی ندارد نثاری تبریزی از آن مژگان او دست دعا بر آسمان دارد که دائم از خدا خواهد شفای چشم بیمارش کلیم کاشانی شب هجراست ودارم برفلک دست دعاامشب به غیر ازمرگ حیرانم چه خواهم ازخداامشب هاتف اصفهانی من از خدای خود به دعا خواستم تو را امشب تو نیز بهر خدا تا سحر مرو گلچین معانی دلا بسوز که سوز تو کارها بکند دعای نیم شبی دفع صد بلا بکند حافظ من به دعا کرده ام مدّعیان را هلاک زانکه خواص دعا دفع بلا کردن است فروغی بسطامی باغ دعا پر گل شود هر برگ گل بلبل شود در باغ شب گر بگذری عطر دعا را بشنوی مهدی سهیلی کلید گنج سعادت بود دعای سحر که این کلید همه قفل های بسته گشود شهریار افتادگان چو تکیه به دست دعا کنند صد درد را به قطر? اشکی دوا کنند قاسم بیک طالبی گفتی مرا که پیر شوم ای پدر بیا نفرین که در لباس دعا کردهای ببین سعید اوخرقانی دعای صبح وآه شب کلیدگنج مقصوداست بدین راه وروش میرو که بادلداده بپیوندی حافظ حافظ وظیفة تو دعا گفتن است و بس در بند آن مباش که نشنید یا شنید حافظ یا رب این آتش که در جان من است سرد کن زان سان که کردی بر خلیل حافظ دعای گوشه نشینان بلا بگرداند چرا به گوشة چشمی به ما نمی نگری حافظ نالم ز جفای تو و دارم به دعا دست کان ناله مبادا که اثر داشته باشد دولتشاه قاجار خدایا به عزّت که خوارم مکن به ذلّ گنــــه شــــرمسارم مکن سعدی مرا شرمساری ز روی تو بس دگر شرمسارم مکن پیش کس سعدی گفتی که مستجاب کنم گر دعا کنی توفیق هم عطا کن و حال دعا ببخش صابر همدانی ای بلند اختر خدایت عمر جاویدان دهد و آنچه پیروزی و بهروزی در آن است آن دهد سعدی یا رب نگاه کس به کسی آشنا مکن ور میکنی کرم کن و از هم جدا مکن عالی شیرازی یا رب به سبو کشان مستم بخشای بر مُغبچگان می پرستم بخشای بر این منگر که باده در دست من است بر آنکه دهد باده به دستم بخشای مجمر اصفهانی من میرم و از زاری من آگهیش نیست یا رب که دعا کرد چنین زار بمیرم صباحی بیدگلی آن لاله رخ که سوخت دل من به داغ او روشن بود همیشه الهی چراغ او رمضان فنائی نخوابیده است باکین کسی هرگزدل صافم زبسترچون دعا از سینههای پاک برخیزم صائب تبریزی ای گل خوش نسیم من بلبل خویش رامسوز کزسرصدق میکندشب همه شب دعای تو حافظ خدا تــــــــــرا و مـــــرا از بــــلا نگهدارد تــــرا ز درد و مــــــرا از دوا نگهدارد حلوائی گرنمی آیم به پرسش نیست درتقصیرمن کور بادا دیده ام بیمار چون بینم تو را ذوقی تونی نهادی بر ســـر بـالین من پای ســـرت بــــالیــن بیمـاری نبیند حیرتی تونی تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد وجود نازکت آزرده گزند مباد حافظ
[ چهارشنبه 91/5/18 ] [ 7:51 عصر ] [ اکبر حسامی ]
[ نظرات () ]
شاید نتوان واژه ملت وغرور ملی را معنا کرد شاید واژه ای نباشد که بتواند غرور ملی را نشان دهد اما می توان این معنا را در لحظاتی حس کرد . وقتی تیم ملی کشوری مسابقه را برده است وتنها یک دقیقه به پایان مسابقه مانده است واین یک دقیقه طولانی تر از هرزمان دیگری می گذرد، وقتی قهرمان ما دررقابت های جهانی دربرابر چشم هزاران زن ومرد ودوربین های خبرگزاری ها کودکانه می بازد وما از درون مچاله می شویم وقتی کسی مثل حمید سوریان مقتدرانه حریفش را شکست می دهد وبرسکوی افتخار می ایستد می شود غرور ملی را حس کرد این حس را ترجمانی نیست .... البته غرور ملی فقط به رقابت های ورزشی ختم نمی شود عرصه های علمی،رقابت های اقتصادی،دفاع سرزمینی، نظم ورعایت مقررات نیز ملاکهای دیگری برای درک این حس است احساسی که گاهی برپیشانی ما عرق می نشاند وگاه چشمانمان را نمناک می سازد.
[ دوشنبه 91/5/16 ] [ 12:34 عصر ] [ اکبر حسامی ]
[ نظرات () ]
« خدا از جنس خودتان همسرانی برای شما پدید آورد.» ( سوره النحل) اندیشه هایی که باورهای ما را می سازند: فردوسی می گوید: [ پنج شنبه 91/5/12 ] [ 12:22 عصر ] [ اکبر حسامی ]
[ نظرات () ]
در این سالها بسیار گفتهاند و بسیار شنیدهایم که یکی از فواید ماه مبارک رمضان کاهش جرایم است. این یافته برابر معدل آمار جرایم صحت دارد ولی برای اینکه افراد بدبین و یا مغرض در آینده تفاسیر غلط از آن به دست نوجوانان و جوانان پاک سرشت ناآگاه ندهند نیاز به حلاجی و توضیحاتی دارد. دکتر رضا غنی لو عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی و کارشناس رسمی دادگستری [ دوشنبه 91/5/9 ] [ 12:43 عصر ] [ اکبر حسامی ]
[ نظرات () ]
مردم اصفهان خشک شدن زاینده رود را در دوره های خشکی 1379 تا 1380 و 1387 تا 1388 مشاهده نمودند و پل های تاریخی آن را در سطح ترک خورده ی بستر زاینده رود به نظاره نشستند و افسوس سال های پرآب این رود سالخورده ی سرشار از مایه ی حیات و طراوت را از دل ها به لب هایشان آوردند. کشاورزان ملی این دوره های خشک با فقر و پریشانی و گرفتاری های زندگی دست و پنجه نرم کردند و جوانه های امیدی که در اثر سرمایه گذاری و توسعه ی کار خویش در دل رویانده بودند بخشکید و وام داری و ناخرسندی جای آن را گرفت و فرزندانشان، آن ها که صالح و فعال بودند سر در گریبان و وقت گذرانی بیهوده روی آوردند. باغ های قدیم و جدید به خشکی گرایید و درختان کهن چنار و بید در شهرها و روستاها به اسکلت های زرد و خشک تبدیل شدند. اما همچنان شاهد طرح های جدید توسعه ی کشاورزی، صنعت و گسترش فضای سبز شهرها و روستاهایی بوده ایم که توسعه ی آنها بر اساس آب زاینده رود برنامه ریزی می شود، حتی تا دوردست صحراهای یزد که بخواهند آهن و فولاد بیشتر و بیشتری تولید کنند که هم اکنون خریدار ندارد. راستی ما را چه شده است؟ چگونه اندیشه ای بر ما مستولی شده که از یک سو در بالادست رود، آب را به خارج حوضه ی زاینده رود پمپ می کنیم تا باغ جدید ایجاد کنیم. در همان زمانی که باغ های قبلی در حال خشک شدن است و از سویی لوله های آب را برای صنایع فولاد و آهن یزد افتتاح می کنیم، در حالی که کشاورزان و مردم اصفهان از بی آبی به حیات و زندگی خود در این دوره حاصلخیز و پرسابقه که بهشت شهرهای ایران بود ناامید شده اند.
دلیل چیست؟ براساس مصوبه 4322 هیات وزیران به تاریخ 29/2/1333 وزارت نیرو حق مجوز نصب پمپاژ و احداث کانال و هرگونه انتقال در بالادست رودخانه به ویژه بالادست «پل کله» تا سرچمشه رودخانه را نداشته است. در آن تصویبنامه مالکیت تونل اول کوهرنگ به «حقابهداران» زایندهرود که 33 سهم دارند تخصیص داده شد. براساس ماده پنج همان تصویبنامه سرمایه لازم برای احداث تونل اول زایندهرود توسط 33 سهم حقابه زایندهرود تامین شده است و براساس طومار شیخبهایی، زایندهرود که از چشمه «دیمه» سرچشمه میگیرد هم راهبازایشهای رودخانه در طول مسیر متعلق به حقابهداران است. بنابراین وزارت نیرو حق فروش آب متعلق به حقابهدار را که از این دو منبع تامین میشود و قریب به 73درصد از آورد رودخانه را تامین میکند نداشته است. اکنون سئوالات بی شمار دیگری مطرح می گردد: این که دلیل خشک شدن زاینده رود خشکسالی است یا سوء مدیریت؟ این که انتقال آب به مناطق مرکزی ایران موجب کم آبی زاینده رود شده است این که طولانی شدن حفر تونل چهارم کوهرنگ واشتباهات محاسباتی این وضع را موجب شده است این که مصرف زیاد آب توسط نقاط شهری که از تصفیه خانه آب اصفهان واقع درباباشیخعلی استفاده می کنند موجب کم آبی شده است این که همه اینها از بی اطلاعی است موضوع به عوامل دیگری بر می گردد که دراین نوشتار نیامده است ...
[ پنج شنبه 91/5/5 ] [ 7:45 صبح ] [ اکبر حسامی ]
[ نظرات () ]
...درعجبم که شهرداری باچه احساسی خانه های مردم را که آکنده از خاطرات کودکی،نوجوانی،جوانی و میانسالی آنهاست با اشاره انگشتِ غولهای آهی درهم می شکند.... امروز از کنار خانه قدیمی مان گذشتم ،خانه ای که در آنجا پای بدین دنیای خاکی گذاشته بودم . سالهاست از آن خانه رفته ام وخانه پدری نیز مدتی بعد به جای دیگری منتقل شده است اما زادگاه آدمی حس غریبی دارد ..... خاطراتم با خشت ،خشتِ این بنا که به کلی تخریب شده ،درهم آمیخته است ... می گویند ایرانی ها حس عجیب وغریبی دارند؛ خیلی زود از آثار وبناهای گذشته ی خود دلزده می شوند،تخریبشان می کنند وبعد دلتنگشان می شوند! همان دلتنگی شاعرانه ای که از آن به حس «نوستالژیک» یاد می کنند . با این حال زندگی ما آدمیان تنها به خاطرات محدود نمی شود؛ جنبه های مادی،شهرنشینی،ترافیک ،ایجاد معماری نوین ومبتنی بر جغرافیای منطقه وموارد زیست محیطی و... نیز بخشی از زندگی بشر امروزی را تشکیل می دهند وباید برای آنها تدبیری اندیشید بنابر این تخریب این بناها به دست صاحبانشان یا با رعایت حق وحقوق افراد ،به دست شهرداری امری توجیه پذیر قلمداد خواهد شد ...
[ دوشنبه 91/5/2 ] [ 5:9 عصر ] [ اکبر حسامی ]
[ نظرات () ]
|
||
[ فالب وبلاگ : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |