حسام ســرا
| ||
دنیای ما آکنده از امید وناامیدی است در ارتباطات روزمره گاهی از دست هم می رنجیم وبعد یادمان می رود که انگار از هم دلخوریم دردنیای حقیقی می توانیم نگاه ، قیافه یا ژست ، طرز بیانِ کلمات و..را درکنار هم بگذاریم ودرباره نوع رفتار دیگران قضاوت کنیم واگر یادگرفته باشیم می توانیم از گوینده تقاضاکنیم جمله ای راکه به کار برده توضیح دهد ویا درباره نوع برخوردش اورا آگاه کنیم وگاهی دیگران آگاهش سازند .... اینها همه مربوط به دنیای حقیقی است؛ اما دنیای مجازی دنیای دیگری است در این فضای مجازی باکلمات وگاهی با تصاویر وشکلک ها سر و کار داریم وبخش عمده داوری های ما در باره دیگران براساس همین نوشته ها،تصاویر ونمادهاست؛ گاه دوستانی از نوشته های ما دلگیر می شوند وگاه کسانی چنان به وجد می آیند که انگار پس از سالها کسی توانسته حرف دل آنها رابزند .من امّا بر این باورم که دنیای مجازی نیز مثل دنیای حقیقی است اگر از دست کسی دلگیر شدیم ، اگر نوشته ای ما را رنجاند ، اگر از تصویری دلخورشدیم واگر نظری را خواندیم که با اعتقادات وباورهایمان هماهنگ نبود شاید بهتر آن باشد که از نویسنده توضیح بیشتری بخواهیم وشتابزده قضاوت نکنیم .اینترنت دریچه ورود به دنیای مجازی است وبرای آن است که نیازی را از جامعه بشری برطرف کند این نیاز می تواندپیداکردن مطلب ، ارسال پیام، دریافت خبر و...باشد اما جانمایه همه اینها « گسترش دایره دوستی هاست» واگر این دنیای پر رمز و راز ،دوستی های پاک وبی آلایش را گسترش دهد ، به پیوند بیشتر انسانها کمک نماید و...هم ارزش با دنیای حقیقی است .بیایید اگر از هم رنجیدیم ، اگر از واژه ای دلخورشدیم ، اگر تصویری روحمان را آزرد واگر آنچه را می خواستیم نیافتیم ،ریشه راتیشه نزنیم ودوستی ها را همچنان آبیاری کنیم که دو روز دنیا به آن نیرزد که آزرده شود دلی . دنیا نیرزد آن که پریشان کنی دلی زنهار بد مکن که نکردست عاقلی تا شما چه فکر کنید........ [ یکشنبه 87/10/29 ] [ 7:12 صبح ] [ اکبر حسامی ]
[ نظرات () ]
وقتی نگاهش می کنم غرق نوشتن است. اصلاً حواسش نیست دور و برش چه خبراست چه کسی سلام می کند، چه کسی خداحافظی. هر چه میگویم حالا وقت این کارها نیست، آمدیم مهمانی؛ گوشش بدهکار نیست. بعضی ها با گوشه کنایه به من می گویند؛ «آرمان جون سرش شلوغه،» و من به جز اینکه دست و پا شکسته بگویم «خوب نوجوونه دیگه،» چیزی ندارم که بگویم. همیشه دل تو دلم نیست که با چه کسی داردحرف رد و بدل می کند، از طرف دیگر می ترسم اگرحرف بزنم بدتر شود. تقصیر خودم بود که پادرمیانی کردم تاپدرش برایش تلفن همراه بخرد. واقعیت این است که در جامعه کنونی این مشکل بیشتر والدینی است که فرزندانی در سنین پرمخاطره نوجوانی دارند و به گفته خودشان از اینکه هر روز میزان کنترل آنها بر فرزندانشان کمتر می شود احساس نگرانی و خطر می کنند. بعضی از والدین رشد سریع ابزار ارتباطی و جذابیت بیش از حد آن را برای نوجوانان، عامل مشکلات میان دو نسل می دانند که استفاده از «اس ام اس»، «پیامک» یا «پیام کوتاه» که از محبوبیت خاصی در میان نوجوانان و جوانان برخوردار است، یکی از آنها است. دنباله مطلب را در ادامه بخوانید [ جمعه 87/10/27 ] [ 5:41 صبح ] [ اکبر حسامی ]
[ نظرات () ]
معاون آموزش و نوآوری وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه انتخاب رشته را در دوره متوسطه حذف میکنیم، گفت: طی طرحی میخواهیم دانشآموزانی که در گرایش نظری، داوطلب ورود به دانشگاهها هستند در مقطع پیشدانشگاهی انتخاب رشته کنند و با توجه به گرایششان وارد دانشگاه شوند. رهی در خصوص اصلاحات ساختارآموزشی آموزش و پرورش اظهار داشت: برای اصلاح این ساختار تلاش میکنیم تا رشتهها را در مقطع متوسطه حذف کنیم نه اینکه آموزش نظری را حذف کنیم. معاون آموزش و نوآوری وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تلاش میکنیم رشتههای نظری را به کمک قانون حذف کنیم! که اگر لازم باشد توسط قانون مجلس یا مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی یا مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش صورت میگیرد. نظرتان چیست ؟ اصل خبر را دراینجـــــــــــــا بخوانید . [ چهارشنبه 87/10/25 ] [ 6:14 صبح ] [ اکبر حسامی ]
[ نظرات () ]
زیبایی عشق به سکوت است نه به فریاد! زیبایی عشق به تحمل است نه به خرد شدن وفروریختن ! عشق خیالی است که اگر به واقعیت برسد تمام شیرینی اش را از دست می دهد ! عشق یک کویر است که عاشق تشنه ،بادریای سرابِ معشوق قدم به جلو برمی دارد ! عشق سخن گفتن با نگاه است! عشق امید به رسیدن وترس از نرسیدن است! عشق های اولوالعزم: بعضی از عشق ها مثل حضرت آدمند :خاصیت آنها این است که اولینند! بعضی از عشق ها مثل حضرت نوحند: فقط از ترس طوفان به طرفت می آیند ! بعضی از عشق ها مثل حضرت ابراهیمند :باید در این راه همه چیزت راقربانی کنی! بعضی از عشق ها مثل حضرت مسیحند : آخرش به صلیبت می کشند! بعضی از عشق ها مثل حضرت موسایند : کمی که دورشوی جای تو را یک گوساله پرمی کند ! [ یکشنبه 87/10/22 ] [ 12:47 صبح ] [ اکبر حسامی ]
[ نظرات () ]
دانشمندان در تازهترین تحقیقات خود به این نتیجه رسیدهاند که مصرف گیاهان و غذاهای تند به لاغر شدن کمک میکند. [ جمعه 87/10/20 ] [ 7:23 صبح ] [ اکبر حسامی ]
[ نظرات () ]
1- آیا قیام امام حسین علیه یزید قیام علیه کفر بود یا قیامی علیه سوء برداشت از مفاهیم دینی توسط گروهی دیگر از مسلمانان ؟ 2- ایا سپاهیان یزید اهل نماز وآداب اسلامی بودند یا با این احکام دینی بیگانه وناآشنا ؟ زنده یاد دکترجعفرشهیدی در این باره می نویسد :
«...شگفت این که سپاهیان کوفه که گرد حسین رافراگرفتند واوراکشتند درپنج وقت به قبله اسلام نماز می خواندند ودرهر اذان بپیغمبری محمد (ص)، جد حسین را شهادت می دادند . شگفت تر این که از نخستین برخورد حسین (ع) باطلیعه ی سپاهیان کوفه ، دولشکر با حسین ابن علی نماز خواندند ، یعنی اورا مسلمان واهل قبله ولایق امامت می دانستند؛ بین این سپاهیان کسانی بودند که درجنگهای اسلامی شجاعت وازخود گذشتگی نشان دادند اماسرانجام ظرف چند ساعت طومار همه ی این سوابق به هم آمد ، همه چیز در پرده ی فراموشی پنهان شد ، مسلمان وامام دیروز باگذشت یک شب کافر به حساب آمد ، چرا؟( ص 18) 3- آیا جنگ یزید علیه امام حسین (ع) به دلیل عدم بیعت امام با یزید بود ؟ دکترشهیدی در این باره می نویسد : ممکن است بگویند اورا کشتند برای آن که با یزید بیعت نکرد . درست است که او تاواپسین نفس حاضر به بیعت با یزید نشد امّا سرپیچی از بیعت باخلیفه ی وقت جرم نیست واگر هم جرم باشد کیفر آن کشتن نیست ، تخلف از بیعت دراسلام سابقه داشت (ص 17).
در روز حدیبیه وقتی پیامبرشنید که قریش باعثمان مکر ورزیده اند ازایشان پرسید چه باید کرد آنان باوی با مرگ بیعت کردند . اگر کسی نمی خواست می توانست بیعت نکند ...وچون ابوبکر به خلافت رسید به روایتی علی (ع) وسران بنی هاشم تاشش ماه با اوبیعت نکردند . هنگامی که علی از مردم به خلافت بیعت گرفت باز می بینیم چندین تن از بیعت باوی سرباز زدند وعلی متعرض آنان نشد ...(همان ص 18)
به نظر می رسد برداشت های متفاوت معاویه وبه ویژه یزید از «دین » و وضع قوانینی به نام دین , خاندان پیامبر رابرآشفته ساخت وآنان مصمم شدند تا از بدعت ها وبرداشت های ناموزون با اسلام واقعی جلوگیری کنند که پرچمدار این حرکت دربخش سیاسی امام حسین علیه السلام بود . قیام او به خاطر اصلاحات دینی در دین جدش رسول خدا بود وبه درستی می توان او را یک « مصلح دینی - اجتماعی » دانست.
برگرفته از کتاب : « قیام حسین علیه السلام » نوشته دکتر سید جعفرشهیدی ، انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی ، چاپ بیست وهشتم ، 1381 مراجعه فرمایید . [ سه شنبه 87/10/17 ] [ 7:25 صبح ] [ اکبر حسامی ]
[ نظرات () ]
گستردگی و ژرفای علاقه مردم ایران و دیگر شیعیان جهان به عاشورا و امام حسین (ع)، اهمیت و ارزش پژوهش همه جانبه درباره عاشورا را آشکار می سازد. با توجه به این موضوع بر آن شدیم تا با استمداد از کتاب «عاشورا در فرهنگ مردم» نوشته «محمدعلی عارفی راد» این ضرب المثل ها را برای دوست داران فرهنگ عامه بیان کنیم : [ یکشنبه 87/10/15 ] [ 7:41 صبح ] [ اکبر حسامی ]
[ نظرات () ]
|
||
[ فالب وبلاگ : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |