سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حسام ســرا
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

دبستانها پنجشنبه ها تعطیل شدند

تقریبا به تعداد وزیران آموزش وپرورش پس از انقلاب، طرح های نیمه کاره وهزینه بَر در آموزش وپرورش اجراشده است طرح هایی که درزمان اجرا روی کارشناسی شدن طراحی واجرای آنها مانور زیادی داده می شد:طرح کاد ، مدارس نمونه دولتی ،اجرای نظام جدید ، ایجاد مراکز پیش دانشگاهی ، حذف وادغام پیش دانشگاهی ،حذف نمره از دوره ابتدایی ، تولیدپیک های نوروزی و...فقط نمونه هایی از این طرح ها هستند که بلافاصله باتغییر هر وزیر تازه واردی به عرصه آموزش وپرورش اجرایی شده وپس از مدتی باانبوهی از هزینه های مادی وانسانی به دست فراموشی سپرده شده اند . تازه ترین این تصمیمات شتاب زده، تعطیلی پنجشنبه های مدارس ابتدایی است تصمیمی که اکنون جنبه قانونی هم به خود گرفته است وبناست تا آخرخرداد به صورت داوطلبانه واز ابتدای سال تحصیلی آینده به صورت اجباری درتمام دبستان های کشور به مرحله اجرا درآید این تصمیم وقانون با برخی از تصمیمات آموزش وپرورش حتا در دوره وزارت وزیر کنونی تناقض دارد مثلا ایجاد مدارس قرآنی با تبلیغات بسیاری که صورت گرفت وخود نشان از ناکارآمدی شیوه های آموزش قرآن به کودکان ونوجوانان می داد درتناقض با تعطیلی پنجشنبه هاست چگونه می توان پذیرفت که دنش آموزان یک روز فعال هفته از مدرسه برای فعالیت های آموزشی وتربیتی محروم بمانند وبعد از ظهرها به مدارس قرآنی بروند ؟کدام منطقی ایجاد هزینه برای ایجاد کلاس های جدید را توجیه می کند ؟

امروز (دوشنبه 15فروردین 90) یکی از مسئولان آموزش وپرورش در رادیو از ایجاد پیک تابستانی برای دانش آموزان خبر می داد وتاکید می کرد :مانباید دانش آموزان را درتعطیلات تابستان رها کنیم ! صرف نظر از شعاری بودن این موضوع ارتباط دانش آموزان باقبول شدن دریک پایه تحصیلی برای مدتی خاموش می شود وباشروع سال تحصیلی تولدی دوباره می یابد تولید این پیک تابستانی درتعارض آشکار با تعطیلی پنجشنبه هاست آموزش وپرورشی که نگران دوهفته تعطیلات عید نوروز وسه ماه تعطیلات تابستانی دانش آموزان است نمی تواند با رهاکردن دانش آموزان درپنجشنبه ها بی کار بماند وبه زودی پیک های رنگارنگ آخرهفته ویژه پنجشنبه وجمعه چاپ ودراختیار دانش آموزان قرارخواهد گرفت !!

به نظر می رسد سیستم عریض وطویل آموزش وپرورش قبل از هرکاری باید برای یادگیری دانش آموزان چاره ای بیندیشد چراکه اگر بداند یادگیری درچه شرایطی وبا کدام پیش زمینه ها به وجود می آید درایجاد آن شرایط وزمینه ها خواهد کوشید وبیش از این برنامه های منظم آموزشی را دستخوش تغییر نخواهد کرد نکته دیگر آن است که مدارس ما چنان بی جاذبه وبی روح هستند که دانش آموز رغبتی به ماندن دراین فضا احساس نمی کند کافی است صبح ها کنار مدرسه ای بایستید و ورود دانش آموزان را به مدرسه نظاره گرشوید می بینید که دانش آموزان یکی یکی وارد مدرسه می شوند تاجایی که فقط یکی از لنگه های در باز است همین مشاهده را هنگام زنگ آخر انجام دهید انبوهی از دانش آموزان گویی که از زندان رهایی یافته اندمی خواهنددر ِمدرسه را از جای برکنند ! چرا؟ جواب ساده است چون در این محیط خشک وبی روح جاذبه ای وجود ندارد وجاذبه های بی خطر ومشروع بیرونی بسیار بیشتر از آن است که درمدرسه دیده می شود تا زمانی که این جاذبه ها ایجاد نشوند تعطیلی همه روزهای مدرسه هم تاثیری نخواهد داشت بیایید مسئله بازتراز آنچه هست ببینیم .بیایید کاری کنیم که دانش آموز ماندن درمدرسه راتکلیف ونگرانی تعبیر نکند .

از طرف دیگر حذف پنجشنبه ها از تقویم مدارس کشور موجب می شود تا دانش آموزان مطالب درسی را به صورت فشرده وبا تمرکز کمتری بیاموزند درنگاه تصمیم گیران این قانون، یادگیری ،امری دستوری است که درفرصت محدود با امر وفرمان معلم ولابد مسئولان بالادستی او انجام می گیرد !

اشتباه تصمیم سازان وتصمیم گیران ما درنظام آموزشی کشور آن است که درمشاهده پیشرفت های آموزشی دیگر کشورها تنها به حلقه نهایی تغییرات درآن کشور توجه می کنند واز زیرساخت هایی که منجر به این تغییر شده است غافلند به نظر شما برای تعطیلی پنجشنبه ها هیچ زیرساختی نیاز نیست ؟ صرف تعطیلی یک روز درهفته منجر به کدام تغیییرات مثبت خواهد شد ؟

یادمان باشد که این قانون اجرایی می شود ولی از فردای اجرای قانون تبعاتی ایجادخواهدشد و مدارس ناگزیر می شوند به بهانه های مختلف رسمی وغیررسمی دانش آموزان را پنجشنبه ها به مدارس بیاورند تا کاستی ها وعقب ماندگی های نبودن درپنجشنبه ها راجبران کنند .منتظر باشد تااز هم اکنون موسسات مختلف آموزشی وتبلیغاتی باتبلیغات بسیار دانش آموزان ایتدایی را پنجشنبه ها به کلاسهای جورواجور بکشانند وآموزش وپرورش دست روی دست بگذارد تا ببندفردا چه پیش خواهد آمد .

می گویید نه این خبر رابخوانید.

واکنش دیرهنگام مجلس شورای اسلامی به تعطیلی پنجشنبه هارا اینجا بخوانید  

آخرین دلایل مخالفت مجلس  را اینجا بخوانید

پی نوشت :

-  قرار است باتعطیل شدن پنجشنبه ها ازشنبه تاچهارشنبه یک ساعت به ساعات کار دبستانها اضافه شود ! فکرش رابکنید دانش آموز اول دبستان باید 8صبح تا 1 بعد از ظهر درمدرسه بماند ! وباز مقایسه کنید که درممالک کفر وبرخی کشورهای اسلامی دانش آموزان  صبح به مدرسه می آیند ، ظهر درمدرسه ناهارمی خورند وبعداز ظهر هم مدارسشان برقرار است . فکر کنم بیچاره ها سالهاست مسیر را اشتباه می روند.


 


[ سه شنبه 90/1/16 ] [ 1:39 صبح ] [ اکبر حسامی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

اینجا محلی برای ارائه ی آرا و نظرات من است درباره آنچه که می بینم،می خوانم، می شنوم و آنچه در اطرافم اتفاق می افتد.چنانچه کسی یاکسانی عصبانی هستند ونمی توانند مخالف نظر خود رابا دادنِ «صفت» مخاطب قراردهند ویاقلمشان بادُشنام آشناست وبه آسانی به دیگران تهمت می زنند از نظردادن بپرهیزند چراکه درهر صورت نظر ایشان حذف خواهد شد. آوردن لینک وبلاگ ها به معنی تایید همه مطالب آنها ویامدیر وبلاگ نیست،بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم ..نقل واستفاده از مطالب این وبلاگ آزاد است اگر دوست داشتید منبع آن را نیز ذکر کنید.
امکانات وب


بازدید امروز: 80
بازدید دیروز: 200
کل بازدیدها: 1445368