سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حسام ســرا
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

تغییرات شتابزده درنظام آموزشی کشور

وزیر آموزش وپرورش گفت: آموزش و پرورش با وجود همه مخالفت ها، پایه ششم ابتدایی را در سال تحصیلی جدید، راه می اندازد. به همین منظور 60 هزار معلم برای 60 هزار کلاس پایه ششم ابتدایی آموزش های دوره جدید را فرا می گیرند.

هفته گذشته وزیر آموزش وپرورش به مجلس رفت تا به سئوالات نمایندگان درباره سند تحول در آموزش وپرورش پاسخ دهد اما درعمل، بیشترسئوالات درباره تغییرات ایجادشده درطول مدت دوره های تحصیلی وتبدیل به نظام 6-3-3 بود. نمایندگان می گفتند این تغییرات باید به تصویب مجلس برسد اما وزیر معتقد بود شورای عالی آموزش وپرورش می تواند دراین زمینه قانون وضع کند ونیازی به مصوبه مجلس نیست! پرسش دیگر نمایندگان درباره کمبود نیروی انسانی برای پایه ششم بود که وزیر آموزش وپرورش استفاده از نیروهای علاقه مند ومازاد سایر دوره های تحصیلی را چاره کار دانست وگفت از ابتدای تیرماه دوره های آموزشی این گروه از معلمان آغاز شده است ..

به ابتدای این نوشتار دوباره دقت کنید :

«آموزش و پرورش با وجود همه مخالفت ها، پایه ششم ابتدایی را در سال تحصیلی جدید، راه می اندازد».

این جمله بیانگر بسیاری از مسائل اجرایی درکشور  است طرحی که درابتدای راه قراردارد وباید نگرش خانواده ها،معلمان،مسئولان،نمایندگان مجلس شورای اسلامی و... را تغیییر دهد هیچ راهی برای بازنگری برای خود پیش بینی نکرده است و در یک کلام « محکوم به اجرا است»!!

به نظر می رسد برای اجرای اصولی یک طرح که درسطح کلان ملی اجرا می گرددلازم است ابتدا مناطقی رابه عنوان نمونه انتخاب کرده وپس از اجرای آزمایشی وگذراندن کامل دوره تحصیلی درپوشش ملی آن اقدام کنند اما به نظر می رسد مسئولان ما درشروع اقدامات ملی عجله دارند واجرای آزمایش طرح را نوعی اتلاف وقت دانسته برتسریع در شروع برنامه های پیشنهادی خود اصرارمی ورزند.

فراموش نمی کنیم که طرح نظام جدید آموزش متوسطه نیز با شتاب بسیار وبا تبلیغات فراوان درابتدای دهه 70 اجرایی شد وبه دلیل پیش بینی نکردن راههای برگشت و پذیرش ناکارآمدی ها بعد از گذشت 5 سال آنقدر بند وتبصره به این نظام شتابزده اضافه شد که درعمل با نظام سابق تفاوتی نداشت و فقط اسمی از نظام جدید را یدک می کشید .

ساختارجدید نظام آموزشی ایران

ما برای داشتن آموزش وپرورش فعال وپویا به معلمان اثربخش نیاز داریم ومعلمان اثربخش با گذراندن دوره آموزشی کوتاه مدت وشتابزده قابل شناسایی وپرورش نیستند آموزش وپرورش از عناصربسیاری تشکیل شده است اما فقط معلم ،عنصر ذی روح آن است بدون داشتن معلمان کارآمد واثربخش ودل خوش بودن به تغییر نظام وخرید تجهیزات آموزشی تنها اتلاف وقت وسرمایه صورت گرفته ونوعی فخرفروشی به داشته هایی است که دردی را مداوا نمی کنند

آزمون وخطا شیوه مدیریت های کوتاه مدت است وانگار قرارنیست این آزمون وخطا ها پایانی داشته باشند .

 


[ شنبه 91/4/17 ] [ 8:39 صبح ] [ اکبر حسامی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

اینجا محلی برای ارائه ی آرا و نظرات من است درباره آنچه که می بینم،می خوانم، می شنوم و آنچه در اطرافم اتفاق می افتد.چنانچه کسی یاکسانی عصبانی هستند ونمی توانند مخالف نظر خود رابا دادنِ «صفت» مخاطب قراردهند ویاقلمشان بادُشنام آشناست وبه آسانی به دیگران تهمت می زنند از نظردادن بپرهیزند چراکه درهر صورت نظر ایشان حذف خواهد شد. آوردن لینک وبلاگ ها به معنی تایید همه مطالب آنها ویامدیر وبلاگ نیست،بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم ..نقل واستفاده از مطالب این وبلاگ آزاد است اگر دوست داشتید منبع آن را نیز ذکر کنید.
امکانات وب


بازدید امروز: 113
بازدید دیروز: 240
کل بازدیدها: 1449815