سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حسام ســرا
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

آینده انتخابات

جبهه متحداصولگرایان(سرلیست:حدادعادل وابوترابی)صدای ملت(سرلیست:علی مطهری)جبهه مردم سالاری(سرلیست:سهیلاجلودارزاده)جبهه ایستادگی(سرلیست:ابوترابی)جبهه پایداری(سرلیست:آقاتهرانی)نامزدهای مستقل(...............؟) اصلاح طلبان(.........؟) و......

این ها مهم ترین نیروهای شرکت کننده درانتخابات مجلس نهم هستند ، نیروهای اصوالگرایی که به هردلیل انشعاب کرده اند حتی اگر این انشعاب برای گرم کردن تنور انتخابات باشد باز هم نشان از وجود نداشتن ساز وکار مناسب برای انتخابات است .اصلاح طلبان به دلایل مختلف حضورکم رنگی در این دوره دارند وبیشتر چهره های مستقل نیز دریکی از دوطیف اصولگرا واصلاح طلب جای خواهند گرفت چراکه به هرحال هرفرد درتفکر سیاسی،اقتصادی،فرهنگی واجتماعی خود به یکی از تفکرهای موجود درجامعه گرایش کُند،معتدل یا افراطی خواهد داشت .

این که باگذشت چندسال همه نیروهای اصولگرا دردسته های چندگانه جای گرفته اند مساله عجیبی نیست عجیب تر این است که هریک از این افراد شعارهایی می دهند که برای انجام آنها هیچ تعهدی درقبال مردم ندارند فکر نکنید اینها آدم های بی تعهدی هستند اتفاقا برخی از آنها اینگونه نیستند اما همین تعداد متعهد نیز برای انجام مسئولیتهایشان درقبال مردم نمی توانند سندی گرو بگذارند و یا هر روز به ما مردم گزارش بدهند ،باتجربه هایشان به تجربه دریافته اند که پس از شمارش آراء وحضور درمجلس تاچهارسال خیالشان راحت است وقرارنیست به کسی گزارش بدهند ومامردم بی اطلاع که من هم یکی از آنها هستم درصورت پرسشی ازنمایندگان درباره مسائل مختلف جامعه با ارائه پاسخی نامفهوم توجیه می شویم ودرلاک بی اطلاعی فرو می رویم ....

آیابرای رفع این مشکل چاره ای وجود دارد؟ به قانون اساسی مراجعه می کنیم  اصل 26 قانون اساسی وجود احزاب را برای اداره کشور بدین شرح پذیرفته است :

( اصل 26:   احزاب، جمعیت‏ها، انجمن‏های سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی یا اقلیتهای دینی شناخته‌شده آزادند، مشروط به این که اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی را نقض نکنند. هیچ‌کس را نمی‌توان از شرکت در آنها منع کرد یا به شرکت در یکی از آنها مجبور ساخت)

 قانون تشکیل احزاب درسال 1360 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است این قانون را اینجـــــــا می توانید ببینید. از سال 1360 تاکنون احزاب متعددی درجامعه ما شکل گرفته اند که هریک بنا به دلایلی پس از چند سال از ادامه فعالیت منسجم منصرف شده وبا باموانعی روبرو شده اند این روند منجر به ارائه اصلاحاتی توسط مجلس هشتم برای تغییر درچگونگی تاسیس حزب درکشور شد که موارد تغییری را اینجــــــــــا می توانید بخوانید. 

آینده انتخابات

درصورت تشکیل حزب به معنای واقعی ومنطبق برشرایط فرهنگی واجتماعی کشور هرکدام از احزاب درجذب نیروهای کارآمد تلاش خواهند نمود ومی کوشند تاکارنامه موفقی از خود برجای گذارند بدیهی است درغیراین صورت درنوبت بعدی نتیجه انتخابات را به رقیب واگذارخواهند کرد وبه همین دلیل از دادن اطلاعات کلی ونارسا خودداری خواهند کرد .

موضوع دیگر ،مواظبت حزب رقیب از حزب دیگر است .بدین صورت که حزب بازنده، سایه به سایه حزب پیروز حرکت کرده وتمام رفتارهای آنان را مورد ارزیابی قرار خواهند داد این کار چند حُسن دارد یکی این که حزب پپروز را از بی برنامگی وارائه اطلاعات نادرست باز می دارد ودیگر آن که با آگاهی دادن به مردم می کوشد زمینه عدم پیروزی آنان را درانتخابات بعدی فراهم کند .

این روزها دائم می شنویم که «مردم باید درباره نامزدهاتحقیق کنند وبه برنامه افراد رای بدهند!!» باید پرسید درانتخاباتی که نتیجه تایید صلاحیت ها حداکثر دوهفته قبل از انتخابات اعلام شده وگروهها ولیست ها یک شبه سربرآورده اند باتوجه به فرصت کم چگونه می توان برنامه نامزدها را مورد ارزیابی قرارداد؟آیا این امکان برای همه افراد سراسر کشور فراهم است؟ممکن است بپرسید درصورت وجود حزب هم شاید نتیجه تایید صلاحیت ها باهمین مدت زمانی اعلام شود پاسخ این است که درآن صورت مردم منتظر حضور فرد نخواهند بود بلکه بیشتر به اهداف وبرنامه های حزب رای خواهند داد اگرچه که برای آنان، فرد نیز، دارای اهمیت وارزش ویژه ای خواهد بود .

آینده انتخابات

این نماینده درحین مذاکرات مجلس مجله مدل لباس وخیاطی مطالعه می کند!!

با نگاهی به احزاب شکل گرفته درتاریخ جمهوری اسلامی به این نتیجه می رسیم که تشکیل یک حزب نتیجه به قدرت رسیدن یک فرد بوده است ؛با به قدرت رسیدن فردی به ریاست جمهوری یا ریاست مجلس شورای اسلامی وی خود را مُحق می داند تا به تاسیس حزب اقدام کند به عبارت دیگر«درکشور ما صاحبان مناصب سیاسی،حزب تشکیل می دهند»درصورتی که روال منطقی اینگونه است که«نمایندگان مجلس شورای اسلامی و روسای جمهور از درون احزاب رسمی کشور به قدرت برسند چرا که تنها درآن صورت خود را دربرابر آرمانهای حزب برآمده از آن مسئول دانسته واز ارائه شعارهای بی اساس خودداری خواهند نمود» .

پیش از این دیدگاهم را درباره چرایی تشکیل احزاب در اینجــــــــــــــا نوشته ام.

اگر از هریک از افرادی که دردوره های قبل وکنونی نامزد انتخابات شده اند بپرسیم که هزینه انتخابات را از کجا وچگونه تامین کرده اند پاسخ درست ودرمانی نخواهیم شنید . این همه وعده  و وعید، پوسترهای رنگی،پذیرایی و...،باکدام منظور انجام می شود؟آیا امکان حمایت باندهای ثروت از یک کاندیدای خاص وجود دارد؟‌آیا دراین صورت او وامدار قدرتمندان نخواهد شد؟ درصورت خطای فاحش وبی برنامگی افراطی که به نابسامانی اوضاع اقتصادی ،اجتماعی ،سیاسی وفرهنگی کشورمنجرخواهدشد این برگزیدگان به چه کسی پاسخگوهستند؟آیا این برگزیدگان که خود با هزاران مشکل وبرخی با رای بسیار کم قدم در راهی خطیر گذاشته اند می توانند برچگونگی اجرای قانون توسط رئیس جمهور وهیات وزیران نظارت کنند ؟

به موجب قانون احزاب،عملکردنامزدها واصولا" همه عملکرد مالی حزب،قابل دسترسی وبازبینی است ومی توان ردپای افراد وسازمانهای پشتیبانی کننده را جست وجو کرده وبا راهکارهای قانونی نسبت به تنظیم رفتارحزب اقدام نمود و این به عدالت نزدیک تراست .

این همه هزینه وشعار بدون پشتوانه که در روزهای انتخابات دیوارهای شهر وگوشهای مردم را پرمی کند از کدام پشتوانه اجرایی برخوردار است؟بی رنگ شدن شعارها واز بین رفتن حساسیت افراد هزینه زیادی دارد که هرتازه به دوران رسیده ای به خود حق می دهد درتبلیغات انتخاباتی اش مطرح کند ،نتیجه اش هرچه باشد مهم نیست!حتی اگر به بی اعتمادی مردم منجرشود ....

البته هرروشی معایبی هم دارد بنابراین نباید تصور کرد که روش حزبی فاقد هرگونه ایراد است اما می توان گفت روش حزبی اشکالات کمتری نسبت  به روش کنونی انتخابات درایران دارد .

هشت دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ونُه دوره انتخابات ریاست جمهوری ،اشکالات این روش را روشن کرده است اگر به تشکیلات حزبی هم معتقد نباشیم باید برای رفع اشکالات شیوه کنونی انتخابات چاره ای بیندیشیم چراکه نمی توان سرنوشت قانون گذاری ومدیریت اجرایی کشور را با دوهفته تبلیغات وشناساندن چهره های ناشناس به کسانی سپرد که خود نیز آمادگی پذیرفتن چنین سمت های حساسی راندارند ! شما خودتان دردوهفته چگونه فردی رامی شناسید واختیارتان را به مدت چهارسال که گاهی اثراتش تاسالها ادامه دارد به دست او می سپارید؟خواستگاری دختران هم امروز متحول شده است وما از روزگاری که عروس وداماد تاشب عروسی همدیگر را نمی دیدند فاصله گرفته ایم ....

بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد،قانون احزاب هم دربین اصول قانون اساسی وجود دارد، بسیاری از صاحبنظران هم به لزوم تشکیل حزب اشاره وتاکید داشته اند این که چرا درتشکیل اصولی احزاب کارمنسجم ومستمر صورت نمی گیرد پرسشی است که ذهن ها را به خود مشغول می کند ، آیا انشعاب دربین اصولگرایان ،مقدمه تشکیل حزب به معنای واقعی درایران است ؟.....



[ سه شنبه 90/12/9 ] [ 6:37 عصر ] [ اکبر حسامی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

اینجا محلی برای ارائه ی آرا و نظرات من است درباره آنچه که می بینم،می خوانم، می شنوم و آنچه در اطرافم اتفاق می افتد.چنانچه کسی یاکسانی عصبانی هستند ونمی توانند مخالف نظر خود رابا دادنِ «صفت» مخاطب قراردهند ویاقلمشان بادُشنام آشناست وبه آسانی به دیگران تهمت می زنند از نظردادن بپرهیزند چراکه درهر صورت نظر ایشان حذف خواهد شد. آوردن لینک وبلاگ ها به معنی تایید همه مطالب آنها ویامدیر وبلاگ نیست،بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم ..نقل واستفاده از مطالب این وبلاگ آزاد است اگر دوست داشتید منبع آن را نیز ذکر کنید.
امکانات وب


بازدید امروز: 103
بازدید دیروز: 200
کل بازدیدها: 1445391