حسام ســرا
| ||
دیشب به دعوت دوستی که ازسفرمکه بازگشته بود درمنزلش گرد آمده بودیم،ختم انعام بود.چندقاری قرآن مثل دستگاه پخش صوت( ام .پی .تری=mp3 )بدون وقفه ،سوره مبارکه انعام راباسرعت رعدخواندندوسایرین ،فقط این صحنه رانظاره گربودندتا تمام شد وبعد ،سفره گستردند ،شام خوردیم ومجلس راترک گفتیم ؛ البته قبل ازترک مجلس ،آرزوکردیم که خداوند این عمره رامقبول گرداند واین آرزویی بودکه هرکس برزبان می آورد . شبی دیگر درجایی دیگر وبازهمان مراسم با اندکی تفاوت . حزب های قرآن رامیان حاضران آوردند وهرکس به تناسب ، چندحزب ازقرآن راتلاوت کرد ، هیچکس بیکارنبود ، کسی دیگری رابی دلیل نمی نگریست و.. پایان مجلس ،البته بعدازشام ،بازمیهمانان برای مسافربازگشته ازسرزمین وحی آرزوی قبولی کردند ولی به نظرم این آرزو کمی باآرزوی قبلی تفاوت داشت ،می دانید چه تفاوتی ؟ چندنکته: یکم زمانی بیسوادی ،بخش بزرگی ازجامعه رافراگرفته بودوتعدادکسانی که می توانستند قرآن بخوانند اندک بود ؛شاید درآن دوره ختم یک سوره ازقرآن درچند دقیقه منطقی ولازم بود .اصولا" یکی ازدلایل توجیه قرائت ،تلاوت وحفظ قرآن مجید ،یادسپاری قواعد تجویدی ورسم الخط بود که به دلیل نبود کتابت وچاپ، الزامش بیشترمی شد ،آیا این الزام اکنون نیز با همان دلایل وجود دارد؟ دویّم بعضی ازقاریان محترم فقط بخش هایی مشخص ازقرآن را«خوب» می خوانند ؛ازبخش های معروف یکی همین سوره انعام است ودیگری سوره های مربوط به اموات ومردگان . به نظر می رسد مسلمانان باید بتوانندهمه جای قرآن رابخوانند والبتـــــــــــــه مهـــــــــــم تر آن که عمـــــــــــــــل کننــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــد. سیّم در روش ختم یک سوره درکمتر ازیکساعت ، فضای مجلس به اتوبوسی می ماند که فقط راننده وشایـــــــــد کمک راننده بیدار باشند ومسافران ، لزومی به رعایت مقررات وهشیاری نمی بینند امّا در شیوه حزب خوانی هرکس دست کم برای خواندن حزب خود هشیاراست وجسم وجانش باکلمات قرآن آشناتر. چهارم ختم قران ــ چه به صورت سوره خوانی وچه حزب خوانی ــ می تواند موجب صله ارحام شود ،ارتباطات دوستی راگسترش بخشد وروابط انسانی کم رنگ شده مارا رنگ وجلایی بهتر بزند .آیا این هم ازاصول فلسفی این مراسم است؟ پنجم سالهاست درختم انعام ،این سوره رادرکمتر ازیکساعت خوانده اند ،می خوانند وخواهند خواند ، به نظر می رسد تعجیل درخواندن هیچ کجای قرآن منطقی نباشد .تشیّع مدعی نوآوری وحرکت براساس شرایط اجتماعی روزاست ،ماباید بتوانیم درزمینه قرائت قرآن نیز باحفظ مبانی اسلام باشرایط روز حرکت کنیم وگرنه خیل مسافران این آیین آسمانی بااطمینان ازهوشیاری راننده ـــ که اوهم ممکن است خواب چشمانش رابنوازد ـــ همچنان درخواب خواهند بود. ششم برای قرائت وتلاوت قرآن وقت ، انرژی وپول بیشتری هزینه می شود اما برای فهم ، تفسیر وبرنامه ریزی برای عمل به قرآن ..... ؟؟؟؟ نظر شما چیست؟ نکته : حج به مراسم عزیمت مسلمانان به سرزمین وحی آن هم درماه ذی حجه گفته می شود وحاجی کسی است که در این زمان (ذی حجه ) مراسم تمتّع راانجام داده باشد .آیا اطلاق نام حاجی به کسانی که به عمره مشرّف شده اند نیز صحیح است؟امروزه فراوانی تعداد «حاجی ها» موجب شده که به سختی بتوان تشخیص دادکه چه کسانی به حج تمتع مشرّف شده اند وچه افرادی به عمره!!بعضی هم که مکه نرفته حاجی می شوند مثل روسا ومدیران کل که زیر دستان، این عنوان رابرای احترا م وشاید... به کار می برند ؛ ظاهرا" این عنوان که روزگاری اعتبار ویژه ای رابرای صاحبش به ارمغان می آورد امروزه مثل عنوان «برادر» دوران انقلاب وجنگ ، همگانی شده است .شماچه فکر می کنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ [ چهارشنبه 86/2/19 ] [ 7:48 صبح ] [ اکبر حسامی ]
[ نظرات () ]
|
||
[ فالب وبلاگ : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |