سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حسام ســرا
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

 

هر زائر ایرانی 7بشکه نفت ؟!هرزائرایرانی 7بشکه نفت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«مادرم جلوی چشمم از شدت گرما لب مرز ایران و عراق جان داد درحالی که پزشکی در کاروان نبود تا به دادش برسد، حدود نیم ساعت قبلش به سرباز عراقی لب مرز گفتم: مادرم بدحاله، باید بمیره تا شماها کارش رو زودتر راه بیندازید؟ گفت : آره! برو وقتی مُرد بیا» ! آنچه خواندید شرح حال گروهی از اسرای ایرانی در زمان جنگ تحمیلی نیست، بلکه وصف بدترین لحظه‌های زندگی یکی از هموطنانمان است که حدود دو سه ماه پیش تصمیم گرفت مادر سالمندش را با یکی از کاروان‌های زیارتی مجوزدار برای زیارت به عتبات عالیات ببرد و هرچند پیشتر گفته بود مادرش قادر به سفر زمینی نیست، اما در پی لغو پرواز ناچار شد او را از راه زمینی به ایران بازگرداند و پیرزن در میانه راه به دلیل نبود امکانات در عراق جانش را از دست داد.

 

روزی 2 میلیون دلار سود، از ایران به عراق
پژوهش‌های میدانی و پرسش از زائران نشان می‌دهد هر زائر ایرانی در هر سفر به طور متوسط یک میلیون تومان جنس بنجل را از بازارهای عراق خریداری می‌کند، اما مصطفی خاکسار قهرودی رئیس سازمان حج و زیارت در گفتگو با «جام‌جم»، میزان سودآوری ایرانیان را برای کشور عراق به طور متوسط کمتر از این مقدار تخمین می‌زند و می‌گوید: هر زائر ایرانی حدود 500 دلار برای عراق سودآوری دارد.
به گفته خاکسار قهرودی، ایران روزانه بیش از 3000 زائر به عراق می‌فرستد که این رقم بدون احتساب زائران غیرمجاز و انفرادی است. قهرودی معتقد است: تعداد زائران سازمان نیافته نیز در ایام خاص با شمار زائران مجاز برابر می‌شود.
از این اظهارات می‌توان نتیجه گرفت که اگر شمار متوسط زائران ایرانی را در روزهای عادی حدود 4000 نفر (با احتساب زائران مجاز و غیرمجاز) در نظر بگیریم که هر یک برای عراق 500 دلار سودآوری داشته باشند، ایران روزانه حدود 2 میلیون دلار برای این کشور سودآوری دارد که این رقم در ایام خاص، با در نظر گرفتن نزدیک به 6000 زائر ایرانی در این کشور به 3 میلیون دلار در روز می‌رسد!
هر زائر ایرانی یعنی 7 بشکه نفت
عراق این روزها هر بشکه نفتش را با قیمت تقریبا 70 دلار روانه بازار می‌کند در حالی که سودآوری هر زائر ایرانی برای این کشور بیش از 7 برابر هر بشکه نفت (500 دلار) است، اما به رغم سودآوری بالای زائران ایرانی، امکاناتی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد در حدی بسیار پایین است.
یک چرای بزرگ و بی‌جواب!
رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به این که عمده‌ترین مشکل زائران ایرانی در عراق چیست، می‌گوید: عمد‌‌ترین مشکل؟! همه چیز برای زائران ایرانی در عراق مشکل است که بخش عمده‌ای از این مشکلات به نبود امکانات زیربنایی، نداشتن ثبات سیاسی و نبود دولتی مستقل در این کشور مربوط می‌شود.

 

یک پیشنهاد؛ اعزام زائر را متوقف کنید
رئیس سازمان حج و زیارت پیشتر در گفتگو با «جام‌جم» در پاسخ به این پرسش که چرا اعزام زائر از طرف سازمان حج و زیارت متوقف نمی‌شود می‌گوید، حتی اگر ما اعزام زائر به عراق را به شکل قانونی متوقف کنیم، آنها به شکل سازمان‌نیافته برای سفر و زیارت اقدام می‌کنند.
این اظهارنظر خاکسار قهرودی در حالی صورت می‌گیرد که سال‌ها پیش وقتی مرز ایران عراق بسته بود، شمار زائران ایرانی ورودی به این کشور تقریبا صفر بود و کسی برای زیارت قانون‌شکنی نمی‌کرد و جانش را به خطر نمی‌انداخت و به همین دلیل بیراه نیست اگر بار دیگر و با توجه به شرایط ناخوشایند زائران ایرانی در عراق، پیشنهاد بستن مرزهای میان دو‌کشور را دستکم تا زمانی که عراق به ثبات سیاسی برسد، مطرح کنیم.

اصل خبر را اینجا بخوانید


[ یکشنبه 88/4/21 ] [ 1:28 صبح ] [ اکبر حسامی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

اینجا محلی برای ارائه ی آرا و نظرات من است درباره آنچه که می بینم،می خوانم، می شنوم و آنچه در اطرافم اتفاق می افتد.چنانچه کسی یاکسانی عصبانی هستند ونمی توانند مخالف نظر خود رابا دادنِ «صفت» مخاطب قراردهند ویاقلمشان بادُشنام آشناست وبه آسانی به دیگران تهمت می زنند از نظردادن بپرهیزند چراکه درهر صورت نظر ایشان حذف خواهد شد. آوردن لینک وبلاگ ها به معنی تایید همه مطالب آنها ویامدیر وبلاگ نیست،بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم ..نقل واستفاده از مطالب این وبلاگ آزاد است اگر دوست داشتید منبع آن را نیز ذکر کنید.
امکانات وب


بازدید امروز: 79
بازدید دیروز: 358
کل بازدیدها: 1452442