• وبلاگ : حسام ســرا
  • يادداشت : امام خمينيي(ره)به جاي سفر به عتبات، ايران را بسازيد
  • نظرات : 3 خصوصي ، 4 عمومي
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + درباغ 
    سه شنبه 6 تير 1391

    کساني که اخبار ميراث فرهنگي را دنبال مي‎کنند، مي‎دانند که در اين روزها (از 24 ژوئن تا 6 جولاي 2012)، سي‎وششمين جلسه‎ي کميته ميراث جهاني در شهر سن‎پترزبورگ روسيه در جريان است.

    علاوه بر همه‎ي رويدادهايي که در حاشيه برگزاري اين مراسم در حال برگزاري است، يکي هم انتشار کتاب‎هايي با موضوعات مربوط به ميراث جهاني به سه زبان انگليسي، فرانسه و اسپانيايي است.

    آنچه عذاب‎آور است مربوط مي‎شود به عنوان و محتواي يکي از همين کتاب‎ها که از طريق سايت يونسکو در دسترس جهانيان قرار گرفته است.

    “ميراث جهاني در حوزه‎ي خليج” کتابي جعلي و شرم‎آور است، چراکه در اين کتاب نه تنها نام “خليج” به جاي “خليج فارس” ذکر شده، بلکه هيچ اثري از ميراث جهاني ايران در آن ديده نمي‎شود و تنها آثاري از کشورهاي عربي (عربستان سعودي، بحرين، عمان، …) در آن وجود دارد. اين در حالي است که تعداد ميراث جهاني ايران از همه‎ي اين کشورها بيشتر است.

    ايران 13 ميراث جهاني ثبت شده در فهرست يونسکو دارد، اما عربستان تنها 2 ميراث جهاني، عمان 4 و بحرين 1 ميراث جهاني دارند. عراق 3 ميراث جهاني دارد، امارات متحده عربي 1 ميراث جهاني و کويت و قطر هم هيچ ميراث جهاني ندارند. بنابراين تعداد ميراث جهاني اين کشورها روي‎هم رفته به اندازه ايران ميراث جهاني نيست.

    ظاهرا کشورهاي عربي و جامعه جهاني کمر بسته‎اند که کم‎کم نام ايران را از زمين و نقشه‎ها حذف کنند. ضمن اينکه يونسکو بايد جوابگو باشد، نگارنده نمي‎دانم انفعال مسوولين دولتي ما تا کجا ادامه خواهد داشت.

    نسخه الکترونيکي کتاب مذکور

    آرش نورآقايي