• وبلاگ : حسام ســرا
  • يادداشت : بياييد ماهم مبعوث شويم
  • نظرات : 0 خصوصي ، 11 عمومي
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + در باغ 
    حدود 33 هزار داوطلب آزمون دکتري انتخاب رشته انجام دادندکه از اين تعداد 16 هزار نفر براي انجام مصاحبه معرفي شده‌اند، البته داوطلبان بايد توجه مي‌کردند که مجاز شدن براي انتخاب رشته محل به معناي قبولي داوطلب براي انجام مصاحبه نبوده است.
    بنابراين داوطلباني که رتبه بالاتري کسب کرده‌اند براي مرحله دوم معرفي شده‌اند و بر اساس انتخاب رشته محل‌هاي داوطلب هر داوطلبي به چهار دانشگاه معرفي شده است.
    در دوره روزانه 3 برابر ظرفيت، دوره شبانه 4 برابر ظرفيت و براي دانشگاه‌هاي پيام نور، غيرانتفاعي و واحدهاي بين‌الملل حدود 5 برابر ظرفيت براي انجام مصاحبه به دانشگاه‌ها معرفي شده‌اند.
    همچنين گزينش داوطلباني که نسبت به انتخاب رشته محل اقدام کرده بودند بر اساس ظرفيت رشته محلي که انتخاب کرده‌اند انجام شده است، به عبارتي ديگر داوطلبي که محل‌ خاصي را انتخاب کرده است، بر اساس ظرفيت آن محل براي انجام مصاحبه معرفي مي‌شود.
    از آنجايي که ظرفيت پذيرش نهايي در آزمون دکتري 10800 هزار نفر است، 16 هزار نفر براي مصاحبه معرفي شده‌اند که از اين ميان 6 هزار نفر مردود مي‌شوند.
    نکته مهم که شايد پاسخ اصلي به معترضان باشد اين است که داوطلبان بايد توجه کنند درج رتبه آخرين فرد معرفي شده براي مصاحبه در «سهميه آزاد» است، در حالي که در ظرفيت موجود رشته مربوطه مجازين سهميه‌هاي «مربي» و «رزمندگان» نيز معرفي شده‌اند.
    بنابراين هر داوطلب بر اساس سهميه خود، آخرين رتبه معرفي شده به مصاحبه را در کارنامه خود مشاهده مي‌کند، بر اين اساس برآورد هر داوطلب از معرفي‌شدگان به مصاحبه مطابق با واقعيت نيست.
    دلايل معرفي 4 برابر ظرفيت به دانشگاه ها:
    همچنين در رابطه با اعتراض داوطلبان به معرفي افراد به چهار دانشگاه به جاي سه دانشگاه، اين پاسخ دريافت شد که با توجه به معرفي افراد در چند برابر ظرفيت وقتي رتبه‌هاي خوب به سه دانشگاه معرفي مي‌شوند ممکن است به دليل معرفي داوطلبان سهميه‌هاي مربي و رزمندگان تعدادي از آنها به مرحله دوم راه نيابند که در واقع حق اين دسته از داوطلبان تضييع مي‌شود.
    به عبارت ديگر اگر رتبه‌هاي خوب دانشگاه‌هايي را انتخاب کرده‌ باشند و هر کدام آنها به سه دانشگاه معرفي شوند ممکن است تعداد آنها با ظرفيت دانشگاه برابري کند و با توجه به معرفي ديگر سهميه‌ها تعدادي از اين رتبه‌هاي خوب حذف شوند. بنابراين براي اينکه عدالت آموزشي اجرا شود و حق کسي ضايع نشود تعداد دانشگاه‌ها به چهار دانشگاه افزايش يافته است تا داوطلبان شانس بيشتري داشته باشند.