سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حسام ســرا
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

 

در پی درخواست رئیس جمهور ازاسفندیار رحیم مشائی برای تعیین کارگروهی جهت تعیین میزان خسارت وارده در جنگ جهانی دوم به ایران و تلاش برای گرفتن آن، مواردی تکمیلی زیر برای بررسی این کارگروه و بیرون کشیدن حقوق ملت ایران از حلقوم بیگانگان متجاوز مطرح می گرد: 

ابتدا این پرسش مطرح می شود که آیا امکان ندارد ما در سیاست خارجی خود در این زمینه قدم های بیشتری برداریم و طلب های خود را علاوه بر متجاوزان در جنگ جهانی در موارد دیگر نیز مطالبه کنیم؟

برای مثال در سال 1134 گروهی از افاغنه از قندهار به ایران هجوم آورده و دولت صفوی را که یکی از ثروتمندترین دولتهای آسیا بود، سرنگون کردند. این حمله که نزدیک به یک دهه طول کشید، خسارات زیادی را به بار آورد که تاکنون هیچ کس مطالبه خسارت نکرده است.

پیش از آن هم سلطان سلیم یاوز در سال 920 به تبریز حمله کرد و ضمن جنگ چالداران خسارات زیادی را به ایران وارد آورد. در آن جنگ« بهروزه خانم» همسر شاه اسماعیل اسیر شد و بسیاری از مردم ایران کشته شدند. به نظر می رسد خسارت این جنگ هم باید از دولت ترکیه مطالبه شود.

از سوی دیگر اعراب در هزار و چهارصد سال پیش به ایران حمله کردند و دولت ساسانی را نابود ساختند و بسیاری از شهرهای ایران را گرفتند. البته از این بابت که اسلام را به ما هدیه کردند، متشکریم، اما این ربطی به درخواست خسارت های ما ندارد.

البته تنها مشکلی که این مسیر دارد این است که اگر دیگران از ما ادعای خسارت کردند چه باید بکنیم؟
مثلا نادر شاه در سال 1151 به دهلی حمله کرد و خسارات فراوانی را به این کشور وارد کرد. اگر آنان ادعای خسارت کردند چه خواهد شد؟

آقا محمد خان قاجار هم به گرجستان حمله کرد و تفلیس را نابود ساخت. اگر گرجستانی ها ادعای خسارت کردند چه کنیم؟

ماجراهای دیگری هم اتفاق افتاد که باید اتاق فکری در وزارت خارجه یا دفتر رئیس جمهور تشکیل شده و با استفاده از حقوقدانان راه رسیدن به یک نقطه نظر مقبول را به دست آورند.

البته در کنار این موارد مهم و تاریخی، به نظر می رسد مناسب است دولت، برخی موارد جزئی و کم اهمیت نظیر همین دو سه میلیارد دلاری که به تازگی دولت امریکا از حساب ایران بالا کشیده است را بگیرد. زیرا ممکن است این هم مشمول مرور زمان شده و غیر قابل وصول باشد.

اما آخرین مورد آن که اگر بخواهیم در کنار خسارات جنگ جهانی دوم، اقدام ابتکاری دیگری داشته باشیم ، لازم است پای شرکت نفت ایران و انگلیس را هم به میان کشیده از آغاز قرارداد نفتی تا ملی شدن آن در سال 1329 را هم محاسبه کرده انگلیس را بدهکار کنیم. با وصول این پول می ‌توان هر از چندی پنجاه تا هفتاد هزار تومان به کسانی که نیازمندند کمک کرد..

حالا که سفره انتقام گیری ودریافت خسارت وغرامت پهن شده بهتر است یادمان به اسکندرمقدونی ، چنگیزخان مغول ، ترکان آسیای مرکزی ودیگران هم باشد البته یادمان نرود که این کار را درخفای کامل انجام دهیم چراکه اگر مصریان یادشان به کمبوجیه وتصرف مصر افتاد باید برای رابطه با مصر که به نظر می رسد دارد به جاهای خوب می رسد تاچندسال آینده هم صبرکنیم .

البته یادمان باشد که هنوز دلمان از تجربه حمله عراق به ایران خون است وخرابی های این جنگ نیز هنوز دیده می شوند شاید بهتر باشد ابتدا به غرامت این جنگ نابرابر بپردازیم ....که فردا دیر نباشد.....

 


[ سه شنبه 88/10/15 ] [ 1:9 صبح ] [ اکبر حسامی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

اینجا محلی برای ارائه ی آرا و نظرات من است درباره آنچه که می بینم،می خوانم، می شنوم و آنچه در اطرافم اتفاق می افتد.چنانچه کسی یاکسانی عصبانی هستند ونمی توانند مخالف نظر خود رابا دادنِ «صفت» مخاطب قراردهند ویاقلمشان بادُشنام آشناست وبه آسانی به دیگران تهمت می زنند از نظردادن بپرهیزند چراکه درهر صورت نظر ایشان حذف خواهد شد. آوردن لینک وبلاگ ها به معنی تایید همه مطالب آنها ویامدیر وبلاگ نیست،بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم ..نقل واستفاده از مطالب این وبلاگ آزاد است اگر دوست داشتید منبع آن را نیز ذکر کنید.
امکانات وب


بازدید امروز: 57
بازدید دیروز: 329
کل بازدیدها: 1452062