سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حسام ســرا
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

مردان سنت شکن

واقعیت این است که ما مردم رابراساس شغل وموقعیت اجتماعی شان رتبه بندی می کنیم ؛ رفته گر ، کارگر ،بنّا،کاسب،راننده،خدمتگزار ،مهندس ، پزشک،روحانی و...

اما وقتی یکی از افراددارای شغل پایین می میرد و روی اطلاعیه فوتش می نویسند « بزرگ خاندان » تازه می فهمیم که این فرد درایل وطایفه وعشیره وقبیله اش چه جایگاهی داشته است . جالب تر آن که گاهی با همین ملاک ها از مردم انتظار اثرگذاری داریم  چنان که همیشه انتظار داریم  مثلا" یک روحانی درباره مسائل اجتماعی محله وشهرش نظری اصلاحی بدهدکه اثرگذارترباشد واز این قبیل تصورات ذهنی .

مقدمه راطولانی نکنم درشهرما وقتی کسی می میرد فقدان تازه گذشته ماتمی است که برماتم بزرگتری به نام تدارک جا وامکانات برای میهمانانی که برای عرض تسلیت !! قدم رنجه می کنند سوار می شود فردای روز خاکسپاری مراسمی به نام سومین روز درمسجد وخانه متوفی برگزار وشب نیز مراسم درمنزل برپامی گردد؛ درهمه این مراسم، ظهر وشب خانواده ی تازه درگذشته موظف به تهیه غذا وپذیرایی از میهمانان هستند،گاهی سفره هایی تدارک دیده می شود که فاعل غایب از نظر ( تازه درگذشته) وخانواده اش درطول عمر از دیدن وداشتنش محروم بوده اند کاربه جای رسیده بود که همه از این وضع ناراضی وشاکی بودند ودرگفتگوها آرزو می کردند که کاش به نوعی برچیده می شد اما کسی را یارای بدعت نبود. همه از نام آوران وروحانیون انتظار چنین سنت شکنی را داشتند واتفاقی نمی افتاد تا یکماه پیش که جوانی براثربیماری وسکته قلبی دارفانی را وداع گفت پدر این جوان باوجود آن که از وضع مالی نسبتا" خوبی برخورداربود پس از خاکسپاری اعلام کرد که مراسم فقط درمسجد برگزارمی گردد وشب مراسمی برپانخواهد بود وبدین گونه مراسم با شکل وظاهری متفاوت برگزارگردید شاید تصورش غیرممکن بود که این موضوع به سرعت درجامعه همه گیر شود و مردم آن رابپذیرند اما واقعیت اجتماعی نشان داد که اشاره ی به موقع  فردی که جامعه وی را مسئول خلق شیوه های جدید مراسم هم نمی داند تاچه اندازه تاثیر خواهد داشت .به هرحال روش جدید به سرعت جای خود را دربین مردم باز کرد تا مشکلات اجتماعی واقتصادی اینگونه مراسم که با چشم وهم چشمی و احساسات عجین شده اندفشارکمتری برطبقات جامعه وارد نماید.

ما به افراد سنت شکنی نیاز داریم تا درزمان مناسب با اتخاذ روش های کارآمد جامعه را از گسستگی درامان نگه دارند. ساده لوحی است که این سنت شکنی را فقط از مردان دین وطبقات بالای جامعه چشم انتظار باشیم گاهی عمل به موقع فردی معمولی کاری خواهد کرد کارستان و بی شک اگر اجر وپاداشی برای برچیده شدن اینگونه مخارج اضافی متصور باشیم به باور من بیشترین سهمش به کسی تعلق دارد که این سنت جدید را پایه گذاری کرده است . 


[ یکشنبه 90/4/12 ] [ 12:59 صبح ] [ اکبر حسامی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

اینجا محلی برای ارائه ی آرا و نظرات من است درباره آنچه که می بینم،می خوانم، می شنوم و آنچه در اطرافم اتفاق می افتد.چنانچه کسی یاکسانی عصبانی هستند ونمی توانند مخالف نظر خود رابا دادنِ «صفت» مخاطب قراردهند ویاقلمشان بادُشنام آشناست وبه آسانی به دیگران تهمت می زنند از نظردادن بپرهیزند چراکه درهر صورت نظر ایشان حذف خواهد شد. آوردن لینک وبلاگ ها به معنی تایید همه مطالب آنها ویامدیر وبلاگ نیست،بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم ..نقل واستفاده از مطالب این وبلاگ آزاد است اگر دوست داشتید منبع آن را نیز ذکر کنید.
امکانات وب


بازدید امروز: 92
بازدید دیروز: 278
کل بازدیدها: 1448649