سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حسام ســرا
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

                    فرمان مشروطیت 2فرمان مشروطیت1



       

     




 

اشاره:

قانون اساسی قانون تعیین کننده نظام حاکم است ،قانونی که مشخص می کند قدرت درکجامتمرکز است ،روابط این قدرت حاکم باآزادی ها وحقوق افرادملّت چگونه است واین قوای حاکمه اعم از قوه مقننه ، قو مجریه وقوه قضائیه تاچه اندازه اقتدارومسئولیت هایی دربرابرملت دارند .

قانون اساسی عالی ترین سندحقوقی یک کشور وراهنمایی برای تنظیم قوانین دیگر است . هیچ قانون ومقرراتی نباید باقانون اساسی مغایرت داشته باشد.

علاوه بر این قانون اساسی مضامینی مانند پرچم ،سرودملی ،نشان ملی ،پایتخت کشور،واصول حاکم برسیاست های اقتصادی ،برنامه های فرهنگی وروابط خارجی کشور راموردتوجه قرارمی دهد .

قدیمی ترین قانون اساسی ملّی که هنوز اجرا می شود درسال 1600میلادی نوشته شده ومتعلق به جمهوری سان مارینو درجنوب اروپا است .

اولین ملّتی که برای خود قانون اساسی تدوین نمود مردم ایالات متحده امریکابودند که در17سپتامبر سال 1777 پس از بیرون راندن دولت بریتانیا از سرزمین خودوکسب استقلال (222سال پیش )، اقدام به مشخص کردن شکل حکومت آینده خوددراین سند کردند . اولین قانون اساسی دراروپانیز پس از پیروزی انقلاب فرانسه درسال1789 ومحدودشدن قدرت خاندان سلطنت در این کشور به تاریخ 15سپتامبر1971 (194سال پس از ایالات متحده امریکا! ) با امضای لویی شانزدهم پادشاه فرانسه تدوین شد.

پادشاهی بلژیک (1831)، لیبریا (1847) ، لوکزامبورگ (1868) وکنفدراسیون سوئیس(1874) از نخستین کشورهایی بودند که پس از آن اقدام به تدوین قانون اساسی برای نمودند .

هم اکنون تقریبا تمام کشورهای جهان متنی راتحت عنوان قانون اساسی خود مشخص کرده اند .به جزکشور انگلستان که گویا هیچگاه نیازی برای این کار احساس نکرده است وقانون اساسی مدوّنی ندارد!!.

بزرگترین دموکراسی جهان وطولانی ترین ومفصل ترین قانون اساسی ، متعلق به هندوستان است . قانون اساسی هندوستان طولانی ترین قانون اساسی نوشته شده دربین تمام کشورهای مستقل دنیاست و از 395 پیوست و83 الحاقیه تشکیل می شود . این قانون در26نوامبر1949 میلادی( یک سال پس از مرگ گاندی) به تصویب مجلس موسسان هند رسیده واز 26ژانویه 1950 لازم الاجراگردیده است .

روندایجادقانون اساسی در ایران:

از ابتدای دوره قاجار آشنایی ایرانیان با دنیای غرب ومشاهده شیوه اداره شهرها ونظم اجتماعی آنان زمزمه هایی برای محدود کردن قدرت شاه ایجاد شد اما شاه ،مطلق العنان ومجسمه قانون بود و از محدودیت می گریخت ومحدود کنندگان را که با مشکلات بسیار برای آگاهی بخشی به مردم تلاش می کردند به تهمت وحبس وآزار وشکنجه وتبعید تهدید می کرد .زمزمه های محدود این اوضاع که از زمان فتحعلی شاه دومین شاه قاجار آغاز شده بود به دوره ناصرالدین شاه کشیده شد واین شاه زیرک بالطایف الحیل از ایجاد محدودیت جلوگیری کرد تا سرانجام جان بر سر همین اصرارگذاشت ومیرزا رضای کرمانی او را از زندگی وشاهی خلاص کرد . مظفرالدین شاه امّا، قدرت وجذبه ی پدر رانداشت واز سویی کار انقلابیون وآگاهی بخشی  آنان کم کم به جایی رسیده بود که سرانجام شاه جدید بپذیرد که گزیر و گریزی از پذیرفتن این واژه چهار حرفی وماجراخیز «ق ا ن و ن» ندارد وبدین ترتیب مشروطه خواهان که دریک کلام خواستار محدودکردن قدرت شاه بودند مظفرالدین شاه را درتاریخ 14مرداد 1285 خورشیدی مجبور به صدور فرمان مشروطیت کردند تا نمایندگان مردم بتوانند قانون اساسی ایران راتدوین وبه امضای شاه برسانند . نگاهی به متن قانون اساسی مشروطه پس از 103سال خالی از لطف نیست . آیا فقط با تغییر درقانون می توان زندگی اجتماعی مناسب تری را برای شهروندان یک سرزمین فراهم کرد ؟         

متن قانون اساسی مشروطه را اینجا بخوانید .   

برای آگاهی از چگونگی تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اینجا را کلیلک کنید

دانلودقانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به همراه اصول اولین قانون اساسی مصوب سال 1358 را از اینجــــــــــــــــــــا دانلود کنید

توجه:

پس از دریافت فایل باید نرم افزار« آکروبات ریدر» برای خواندن فایل های« پی دی اف» روی سیستم شما نصب باشد ونیز باید پسورد مربوطه را درمحل مربوطه تایپ کنید زیرا اگر از کپی ـ  پیست استفاده کنید فایل باز نمی شود.

103سال ازانقلاب مشروطیت ونخستین قانون اساسی ایران گذشت . درپُست بعدی چگونگی انحراف از قانون اساسی مشروطه وبه قدرت رسیدن رضاخان مورد بررسی قرارخواهد گرفت .



                                                 


[ دوشنبه 88/5/12 ] [ 1:4 صبح ] [ اکبر حسامی ] [ نظرات () ]

شاملو

شاعران زیادی در پهنه این زمین خاکی آمدند وزیستند و سرودند و رفتند ؛شاید هیچ انسانی کامل نباشد که نیست . نگاهی به کتابهای درسی که می اندازیم جای بعضی از شاعران قدیم وجدید پارسی گوی را دربین صفحات آنها خالی می بینیم ؛ از جمله آنان یکی احمدشاملو ودیگری فروغ فرُخّزاد است . این روزها سالمرگ شاملو شاعر نامدار ایرانی است .گفتم که هیچ انسانی کامل نیست وشاملو نیز از این قاعده مستثنا نخواهدبود اما او یک" شاعر" است با قدّ واندازه ای بلند تر از بسیاری ازشاعران هم عصر وپیش از خود.نیامدن نام شاملو در کتاب های درسی شاید دلایل گوناگونی داشته باشد اما آنچه از گفته های خودِشاملو برمی آید این است که شعر اجتماعی که بیانگر دردهای جامعه است میان دولتمردان جایگاهی نداردوشاعرش نیز بالمآل. چراکه شعر اجتماعی نقدِ شرایط است وکیست که حقیقتا"و واقعا" از نقد نهراسد ؟.

دراینجا نمونه هایی ازشعر شاملو رامی آوریم :

به‌ خاطر ناودان
‌هنگامى‌ که‌ مى‌ بارد
به‌ خاطر کندوها و زنبورهاى‌ کوچک
به‌ خاطر جارِ بلند ابر
در آسمان‌ بزرگ‌ آرام
‌به‌ خا‌طر تو
به‌ خاطر هر چیز کوچک
‌و هر چیز پاک

که‌ بر خاک‌ افتادند همه

.....

شعردوم:

سکوت‌ آب‌ مى‌تواند
خشکى‌ باشد و فریاد عطش
‌سکوت‌ گندم‌ مى‌تواند
گرسنگى‌ باشد و غریو پیروزمند قحط
‌همچنان‌ که‌ سکوت‌ آفتاب
‌ظلمات‌ است
‌اما سکوت‌ آدمى
‌فقدان‌ جهان‌ و خداست  
غریو را تصویر کن
‌عصر مرا
در منحنى‌ تازیانه‌ به‌ نیش‌خط‌ِ رنج
‌همسایه‌ى‌ مرا
بیگانه‌ با امید و خدا
و حرمت‌ ما را
که‌ به‌ دینار و درم‌ بر کشیده‌اند و فروخته
‌تمام‌ الفاظ‌ جهان‌ را در اختیار
داشتیم‌ و آن‌ نگفتیم
‌که‌ به‌کار آید
چرا که‌ تنها یک‌ سخن
‌در میانه‌ نبود
آزادى
‌ما نگفتیم
‌تو تصویرش‌ کن

 وشعری سوم :

 

دختران‌ دشت‌!
دختران‌ انتظار!
دختران‌ امید تنگ
در دشت‌ بى‌کران‌؛
و آرزوهاى‌ بى‌کران
در خلق‌هاى‌ تنگ‌!
دختران‌ آلاچیق‌ نو
در آلاچیق‌هایى‌ که‌ صد سال‌!
از زره‌ جامه‌تان‌ اگر بشکوفید
باد دیوانه
‌یال‌ بلند اسب‌ تمنا را
آشفته‌ خواهد کرد ...
دختران‌ رودِ گِل‌ آلود!
دختران‌ هزار ستون‌ِ شعله‌، به‌ طاق‌ بلند دود!
دختران‌ عشق‌هاى‌ دور
روز سکوت‌ و کار
شب‌هاى‌ خستگى‌
دختران‌ روز
بى‌خستگى‌ دویدن‌،
شب
سرشکستگى‌! ـ
                                                        "احمد شاملو"


[ پنج شنبه 88/5/8 ] [ 10:49 صبح ] [ اکبر حسامی ] [ نظرات () ]

مناظره انتخاباتی درافغانستان

اولین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری افغانستان در تلویزیون خصوصی «طلوع» بدون حضور حامد کرزای، رئیس جمهور فعلی و نامزد انتخابات، برگزار شد. آقای عبدالله و آقای غنی، دو نامزد مطرح دیگر این انتخابات دلیل اصلی ناامنی در افغانستان را «دولت ناسالم» عنوان کردند و به ارائه برنامه های خود پرداختند. کرزای دلیل عدم حضور خود را ارائه ندادن این وقت به 38 نامزد دیگر دانست در حالی که کارشناسان بر این عقیده اند که وی برای فرار از انتقادات در آن حضور پیدا نکرد.

شکل مناظره تداعی کننده حضور شاهدان وناظران دراجتماعی انبوه رانشان می دهد که از طریق تلویزیون خصوصی این کشور پخش می شود . آیا این روش برگرفته از غرب است ؟ وآیا باساختار اجتماعی وسیاسی افغانستان هماهنگی دارد ؟


[ یکشنبه 88/5/4 ] [ 1:4 صبح ] [ اکبر حسامی ] [ نظرات () ]

زنده نام منوچهر احترامی

من تو را نمی دیدم و به راه خود می رفتم.
تو مرا دیدی و برایم دست تکان دادی
من ایستادم.
تو سلانه سلانه پیش آمدی و سلام مرا پاسخ گفتی.
ای کسی که دیدار تو، پنج هزار تومن جریمه برای من خرج برداشت پس اقلا گواهینامه ام را پس بده.

منوچهر احترامی

یاد ونام زنده یاد منوچهر احترامی طنزپرداز نامی ایران وخالق آثارماندگارکودکان نظیر «حسنی نگو یه دسته گل » جاودانه  باد . روانش شادباد


[ جمعه 88/5/2 ] [ 9:55 صبح ] [ اکبر حسامی ] [ نظرات () ]

 قهرمانی بهچه قیمتی؟

هر چقدر سقوط توپولف حاشیه هایی برای سازمان هواپیمایی کشوری به دنبال داشت و مسوولان دولتی تلاش کردند این هواپیما را امن توصیف کنند، فدراسیون جودو درگیر حواشی بیشتری شد. این حاشیه از جایی آغاز شد که سایت خبری تابناک با قرار دادن خبری روی خروجی خبرگزاری، مدعی شد نام سه نفر از جودوکاران کشته شده با افرادی که واقعاً در توپولف بوده اند، تفاوت دارد. این خبرگزاری مدعی شد هر سه نفر اعلام شده صحیح و سالم هستند و به جای آنها سه نفر به نام آنها در توپولف بوده اند؛ «بررسی ها نشان داد اسامی اصلی سه جودوکار محمد ملک شاهی، وحید باقرپور و مجتبی عزیزاللهی است و در واقع مجتبی عزیزاللهی به جای مصیب عزیز اللهی (وزن 90- کیلوگرم)، وحید باقرپور به جای یحیی باقرپور (81- کیلوگرم) و محمد ملک شاهی به جای ایمان زینی وند (81- کیلوگرم) در تیم ملی حضور داشته اند تا با توجه به پاسپورت دریافتی بر مبنای شناسنامه و مدرک شناسایی به اشتباه ارائه شده یا مجعول در این پرواز شرکت کنند که باقرپور ها و عزیز اللهی ها پسرعمو بوده اند.»

 1- جعل مدرک شناسایی سابقه یی دراز مدت در ورزش ایران و حتی جهان دارد. در حقیقت جایی که شرایط سنی مدنظر برگزار کنندگان مسابقات باشد، احتمال تقلب نیز وجود دارد. جعل شناسنامه برای دریافت صغر سنی از عمده ترین تقلب هایی است که در این زمینه انجام می شود. سال 1379 تیم ملی نوجوانان ایران با آزمایش ایکس -ری از سوی برگزار کنندگان و مشخص شدن عدم تطابق سن واقعی و شناسنامه یی از حضور در یک دوره از مسابقات محروم شد. کامران امرایی بازیکن ذوب آهن چند سال با شناسنامه وحید امرایی در مسابقات لیگ برتر شرکت کرد و احمد مقدسی پور بازیکن راه آهن تهران به همین شکل کل مسابقات لیگ یک و صعود تیم راه آهن را به چالش کشید. حسین کعبی سال ها در رده های سنی پایه در مسابقات شرکت کرد و شایعاتی مطرح شد که نام اصلی وی حصون است. وضعیت در رشته های دیگر نیز به همین منوال است. مدت ها یکی از معضلات فدراسیون والیبال با مطبوعات حضور بازیکنان بزرگسال در ترکیب تیم های پایه یی ملی بود؛ نکته یی که هیچ گاه نیز به صورت جدی پیگیری نشد .
در رشته های رزمی نیز همین تشکیک همیشه وجود داشته است ولی به دلیل دور بودن رشته های ورزشی غیرفوتبالی از مطبوعات ورزشی اغلب پنهان مانده است.
2- همان قدر که مرگ اعضای تیم ملی جودو نوجوانان ایران ناگوار بود، بررسی های مطبوعات و رسانه ها و ارائه سند تقلب فدراسیون جودو برای مدیران این رشته ناگوارتر به نظر می رسید؛ جایی که این خبر بلافاصله از سوی مسوولان فدراسیون تکذیب شد اما تقلب آنقدر عیان بود که بلافاصله تناقض گفته ها با اسناد آشکار شد. این اتفاق تا جایی پیش رفت که کسی حاضر به پذیرش مسوولیت آن نشد و حتی مدیرکل تربیت بدنی استان لرستان در خصوص جابه جایی شناسنامه سه جودوکار لرستانی گفت؛ «این خبر در لرستان نیز منتشر شده اما فقط فدراسیون جودو می تواند در این باره پاسخگو باشد.»کمتر از 24 ساعت از تکذیب مسوولان فدراسیون جودو و مراسم تشییع جنازه کشته شدگان در لرستان و تناقض اسامی در اعلامیه های ترحیم و فهرست اسامی فدراسیون موجب سرگردانی مردم لرستان نیز شد. خبرگزاری ایپنا از ابهام دیگری نیز پرده برداشت و آن انتخاب مسوول حراست تیم اعزامی از اداره تربیت بدنی لرستان بود. بررسی بیشتر را خبرگزاری تابناک انجام داده است؛ «بررسی ها نشان می دهد جابه جایی پس از سال 1383 به وقوع پیوسته چراکه این سه جودوکار در این سال با اسامی واقعی شان در مسابقات جوانان جودو لرستان قهرمان اول استان شده اند و پس از آن به یکباره از یک رده پایین تر با اسامی دیگر سردرمی آورند. پس از آن بود که در مسابقات نوجوانان قهرمانی کشور که دی ماه 1384 در قزوین برگزار شد از این جودوکاران با اسامی جدید رونمایی شد و ایمان زینی وند در 50 کیلوگرم طلا، یحیی باقرپور در 81 کیلوگرم طلا و مصیب عزیزاللهی در 90 کیلوگرم صاحب مدال برنز شدند. همین جودوکاران با اسامی جدید در مسابقات بین المللی جودو آلمان نیز در تاریخ 25 اسفند 1385 شرکت کردند.»این اتفاق بعدها و در مسابقات دیگر نیز تکرار شد. با این حال اصلی ترین برهان اثبات خلاف گفته های فدراسیون نشینان چاپ اعلامیه های سه جودوکار لرستانی با اسامی واقعی شان و نه آنچه فدراسیون اعلام کرده بود، است. جالب تر آنکه روی برخی تصاویر چاپ شده در استان لرستان توسط خانواده های ایشان علاوه بر اسامی غیرواقعی، اسامی اصلی این جودوکاران ذکر شده بود همچنین در خصوص ایمان زینی وند نام خانوادگی ملک شاهی به عنوان نام اصلی در پرانتز آمده بود و انتشار یک گزارش تصویری از مراسم تشییع جنازه نمادین باعث شد همین میزان پنهانکاری نیز راه به جایی نبرد. در این مراسم تشییع جنازه نمادین هم خانواده ها و هم مداح و سخنران نیز به دلیل ارائه دو سری نام از این اشخاص گیج شده بودند.بی شک این تقلب اولین مورد از سری جعل مدارک شناسایی ورزشکاران نبوده ولی به سبب مرگ آنها پیگیری جدی تر مطبوعات و رسانه ها را در پی داشته است. به نظر می رسد این اتفاق ابعاد گسترده تری خواهد یافت و باید منتظر روزهای بعد و اقدام مسوولان سازمان تربیت بدنی بود.


[ سه شنبه 88/4/30 ] [ 1:8 صبح ] [ اکبر حسامی ] [ نظرات () ]

اینجا برره است

این شب ها شبکه استانی اصفهان درحال پخش مجدد سریال «شبهای برره» است . نقد ونظرهای این سریال را درزمان خودش گفته اند وشنیده ایم . اکنون که دوباره بعضی از قسمت های این سریال را می بینم وبا دقت بیشتری به نوع گفتگوها وشخصیت بازیگران آن نگاه می کنم به نکات جالبی برمی خورم .

«برره» ناکجا آبادی است کوچک امّا به بزرگی ایران . از نقدها وانتقادهای این مجموعه که بگذریم شاید از همین رو این همه بیننده داشته ودارد. در این روستای مدعی درهمه زمینه ها هیچ کدام از اهالی آن، کسی از محله متفاوت وروستاها وشهرهای دیگر را آدم حساب نمی کند برره ای ها مدعی اند همه چیز را می دانند ومی توانند بدون داشتن تولید قابل اعتنا وفراهم کردن زندگی شرافتمندانه برای همه انسان ها به تکامل برسند . جالب تر این که کیانوشِ از شهر رانده شده که تحصیلاتی دارد ، یک چندی به روزنامه نگاری مشغول بوده ودست کم بیشتر از همه اهالی روستا دنیای اطرافش را می شناسد نه در یک جا ویک موضوع که مکرر به نفهمی متهم می شود واو که در اوضاعی غیر قابل باور گیر افتاده واز طرفی امکان بازگشت به شهر ویا ترک برره را ندارد در این ناکجاآباد برره می سوزد ومی سازد . توجه ویژه به مفاهیم درونی هر قسمت مارا به نکات جالب توجهی رهنمون می کند که علاوه برخنده ی شیرین، گاهی خنده های تلخی از نوع طنز حقیقی برلبانمان خواهد نشاند .برره یک ایران برزگ است .


[ شنبه 88/4/27 ] [ 1:31 صبح ] [ اکبر حسامی ] [ نظرات () ]

یک کودک درروسیه به نام محموداحمدی نژاد نامگذاری شد

یک خانواده مسلمان مقیم شهر سنت پترزبورگ روسیه نام فرزند خود را "محمود احمدی نژاد" نامگذاری و برای فرزندش به همین نام شناسنامه دریافت کرد.
به گزارش ریانوستی پدر این نوزاد که از اتباع مسلمان کشور بنگلادش و مادرش نیز از شهروندان مسلمان روسیه و مقیم سنت پترزبورگ هستند ، دلیل این نامگذاری را علاقه مندی به "سیاست، دور اندیشی وعقلانیت و حسن اخلاق" رییس جمهوری ایران دانستند.
"رنات والیف" رییس سازمان اسلامی محلی در سنت پترزبورگ اعلام کرد: شناسنامه و گواهی تولد نوزاد در حال حاضر صادر شده است.
وی گفت : این نوزاد با اسم "محمود احمدی نژاد" ششمین فرزند این خانواده مسلمان است.
وی به نقل از مادر این نوزاد سنت پترزبورگی گفت: اگر قرار باشد از این شهر به نقطه دیگری نقل مکان کنیم ،زندگی در ایران را ترجیح می دهیم چراکه در این کشور ثبات برقرار است و رییس جمهوری ایران از هیچ کس بجز "خداوند " هراسی ندارد.

http://fardanews.com/fa/pages/?cid=86607

لینک خبر

 


[ جمعه 88/4/26 ] [ 1:12 صبح ] [ اکبر حسامی ] [ نظرات () ]
          مطالب قدیمی‌تر >>

.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

اینجا محلی برای ارائه ی آرا و نظرات من است درباره آنچه که می بینم،می خوانم، می شنوم و آنچه در اطرافم اتفاق می افتد.چنانچه کسی یاکسانی عصبانی هستند ونمی توانند مخالف نظر خود رابا دادنِ «صفت» مخاطب قراردهند ویاقلمشان بادُشنام آشناست وبه آسانی به دیگران تهمت می زنند از نظردادن بپرهیزند چراکه درهر صورت نظر ایشان حذف خواهد شد. آوردن لینک وبلاگ ها به معنی تایید همه مطالب آنها ویامدیر وبلاگ نیست،بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم ..نقل واستفاده از مطالب این وبلاگ آزاد است اگر دوست داشتید منبع آن را نیز ذکر کنید.
امکانات وب


بازدید امروز: 57
بازدید دیروز: 278
کل بازدیدها: 1448614