سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حسام ســرا
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

پارک آزادگان یکی از مهمترین فضاهای باز و عمومی شهر چمگُردان محسوب می‌شود. این پارک بیش از آنچه اکنون درآن ایجادشده قابلیت آن را دارد که بتواند مکان‌های مناسبی برای گذران اوقات فراغت خانواده‌ها، محوطه‌ای برای بازی کودکان، محفلی برای گفتگوی سالمندان و غیره داشته باشد. نیازهایی که در چمگردان متناسب با جمعیت شهر و رشد آن به اندازه کافی برآورده نشده است. به همین دلیل، شورای اسلامی شهر و شهرداری در صددند تا این پارک هر چه سریع‌تر و با شتاب زیاد توسعه یافته و به عنوان یکی از مراکز اصلی شهر برای پشتیبانی از فعالیت‌های اجتماعی شهروندان بیش از پیش آماده بهره‌برداری شود.

سرمایه‌گذاری بر روی این پارک باعث تقویت روابط همسایگی مردم و بهبود کیفیت زندگی شهری آنها می‌شود. چرا که مکانی فراهم می‌گردد تا مردم بتوانند در آن گرد هم جمع شده، ورزش یا نرمش کنند، استراحت کنند ، گپ و گفتگویی با هم داشته باشند و از این قبیل فعالیت‌ها. به طور کلی، سرمایه‌گذاری بر روی پارک‌های شهر منجر به افزایش سرزندگی مردم از نظر اجتماعی و فرهنگی و سرزندگی شهر از دید زیست محیطی می‌شود. به غیر از این، از نظر اقتصادی توسعه جذاب و نوآورانه پارک‌های شهر از هزینه‌های بهداشت و سلامت مردم کاسته، بهره‌وری آنها را افزایش داده و حتی می‌تواند به رشد گردشگری در شهر کمک کند. بنابراین توسعه پارک صرفاً چمن‌کاری، ایجاد معابر، کاشت درخت، مبلمان و نصب دستگاه‌ها و اسباب بازی نیست، بلکه گونه‌ای از سرمایه‌گذاری و مشارکت پایدار برای آینده شهر و شهروندان آن است.

وقتی به فرصت‌های بازی برای همه سنین فکر می‌کنیم نباید فراموش کنیم که بازی یک فعالیت انفعالی و بی‌اراده نیست. بلکه بازی برای کودکان و نوجوانان، بسط خواسته‌ها و آرزوهای آنها برای رسیدن به برداشت‌ها و کشفیات خود در وقت و با آهنگ خودشان است. در این راستا پژوهشگران چهار شیوه بازی را که برای رشد و پرورش کودکان لازم دانسته‌اند:

1.     بازی خلاقانه یا بازی شناختی

2.       بازی فعالانه یا بازی جسمی

3.       بازی اجتماعی یا بازی گروهی

4.       بازی فردی یا بازی آرام

آیا به نظر شما تاب‌بازی، سرسره و الاکلنگ خلاقانه، فعالانه و اجتماعی هستند؟!. این بازی‌ها هیچگاه به اندازه بازی‌هایی نظیر هفت‌سنگ، یک‌قل دو قل، قایم باشک و از این دست، خلاق و فعالانه نیستند بلکه بازی‌هایی انفعالی هستند که با هزاران بار تکرار فرزندان ما چیزی فرا نمی‌گیرند. شاید به دلیل آن که بازی‌های دیگری را نتوانسته‌اند تجربه کنند به این نوع بازی‌ها تن در می‌دهند و خود را به نوعی راضی نگه می‌دارند. بنابراین ما می‌خواهیم تفاوتی در سبک بازی کودکان ایجاد کرده و با ابداع و نصب سازه‌های ابتکاری، خلاقانه و نوآورانه، محیطی امن، ایمن، سرگرم‌کننده و با کیفیت برای نشاط و تفریح کودکان شهر فراهم کنیم.

از آنجا که شورا و شهرداری معتقد و مصمم‌اند که تمام طرح‌ها و پروژه‌های شهر براساس سند چشم‌انداز و برنامه راهبردی 1404 شهر طراحی و اجرا شود، به عنوان یکی از اولین پروژه‌های شهری مقرر شد توسعه فاز سوم پارک آزادگان کاملاً منطبق بر مؤلفه‌های مطرح‌شده در چشم‌انداز صورت پذیرد. چنانچه متناسب با موضوع پارک‌های شهری در چشم‌انداز بر روی «زیبایی و سرزندگی شهر، نشاط شهروندان، خلاقیت و نوآوری آنها، افزایش انسجام اجتماعی مردم، توسعه گردشگری و الگویی برای دیگران» تأکید شده است.  از همین رو، برای بهبود فضای پارک آزادگان در راستای چشم‌انداز، ابتدا در کمیته سیاست‌گذاری طرح‌ها و پروژه‌های شهرداری، سیاست‌های زیر برای طراحی فضاها و محوطه‌های داخل پارک آزادگان اتخاذ گردید:

  • ایجاد محیطی خلاق و نوآور برای کودکان جهت رشد فکری و جسمی آنها و پرهیز از ساخت محوطه‌های بازی تکراری و تقلیدی
  • طراحی و متناسب‌سازی محوطه‌ها و اسباب بازی مطابق با نیازها، شخصیت و توانایی‌های کودکان و نوجوانان شهر
  • برآورده ساختن نیاز کودکان و نوجوانان در رده‌های سنی 7 تا 20 سال به بازی‌های مهیج و بانشاط
  • ترکیب محل نشستن خانواده با مکان بازی کودکان برای رشد سرمایه‌های اجتماعی شهر با محوریت خانواده
  • تدارک فضاهای چندمنظوره و فرصت‌هایی برای آموزش و یادگیری کودکان و نوجوانان در محیط پارک
  • فراهم ساختن فضایی منحصر بفرد و جاذب گردشگر
  • دستیابی به الگوهای مبتکرانه و ابداعی جهت افزایش شهرت شهر
  • مناسب‌سازی مبلمان و فضای پارک‌ها با توجه به شرایط جسمانی کودکان و نوجوانان(نظیر سرویس‌های بهداشتی، نیمکت‌ها، آبخوری‌ها و غیره)

بنابراین هر چند شورای شهر و شهرداری به طرح‌هایی مبتکرانه برای ایجاد محوطه‌ها، سازه‌ها و اسباب‌بازی دست یافته‌اند، از شما می‌خواهیم با ارائه ایده‌های خود، ما را در راستای فراهم ساختن فضاهای جذاب و حتی منحصر به فرد برای کودکان و نوجوانان‌مان یاری کنید. مطمئن باشید اولویت در اجرای طرح‌ها و ایده‌های شماست. حتی اگر الگوها  ونمونه‌هایی از خارج کشور در نظر دارید که ضمن هماهنگی بافرهنگ ایرانی- اسلامی ما با سیاست‌های جدید شورای اسلامی شهر و شهرداری برمبنای چشم انداز شهر مطابقت دارد، معرفی کنید تا از آنها الگوبرداری شود. به شما اطمینان می‌دهیم که آنچه مد نظر شماست در توسعه این پارک لحاظ خواهد شد.


[ یکشنبه 93/4/22 ] [ 8:7 عصر ] [ اکبر حسامی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

اینجا محلی برای ارائه ی آرا و نظرات من است درباره آنچه که می بینم،می خوانم، می شنوم و آنچه در اطرافم اتفاق می افتد.چنانچه کسی یاکسانی عصبانی هستند ونمی توانند مخالف نظر خود رابا دادنِ «صفت» مخاطب قراردهند ویاقلمشان بادُشنام آشناست وبه آسانی به دیگران تهمت می زنند از نظردادن بپرهیزند چراکه درهر صورت نظر ایشان حذف خواهد شد. آوردن لینک وبلاگ ها به معنی تایید همه مطالب آنها ویامدیر وبلاگ نیست،بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم ..نقل واستفاده از مطالب این وبلاگ آزاد است اگر دوست داشتید منبع آن را نیز ذکر کنید.
امکانات وب


بازدید امروز: 92
بازدید دیروز: 209
کل بازدیدها: 1449554