سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حسام ســرا
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

در بسیاری از شهرها، پیشرفت  همه جانبه از طریق حل مسائل و مشکلات‌ به طور منفرد و در انزوا صورت نمی‌گیرد، بلکه به واسطه همدستی و همکاری با ارکان مدیریت شهری در شهرهای همسایه و شهرهای درون منطقه یا مجموعه شهری انجام می‌پذیرد. از آنجا که بسیاری از مسائل و مشکلات شهرها مرتبط و وابسته به یکدیگر است برخی از شهرها پا را از این فراتر گذاشته و برای حل چالش‌های اجتماعی، اقتصادی، ایمنی و زیست‌محیطی درونی خود، مشارکت و همکاری‌ بین‌بخشی جذابی را با بخش خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در شهرهای دیگر انجام می‌دهند.

رویکردهای منطقه‌ای، شیوه‌های تازه‌ای نیستند ولی «تفکر منطقه‌ای» فواید چندی در بر دارد:

  • مردم را به خاطر اشتغال‌زایی در نواحی رو به رشد به سرعت آماده ساخته و به هم پیوند می‌دهد.
  • رقابت‌پذیری شهرهای درون منطقه را به واسطه ایجاد شبکه‌های حمل و نقل، تأمین، و تأسیسات باکیفیت، با دیگر شهرهای خارج از منطقه افزایش می‌دهد.
  • کیفیت زندگی مردم را به دلیل حفاظت از محیط زیست، کنترل ترافیک و حوادث، بهبود ایمنی و بهداشت و سلامت عمومی و غیره افزایش می‌دهد.
  • سرمایه‌گذاری‌های عاقلانه‌ای در زیرساخت‌های مختلف شهرها انجام می‌گیرد.
  • سرزنده‌سازی درونی شهرها به صورت یکپارچه و منسجم صورت می‌پذیرد.

گفتنی است هر روز شمار همکاری‌ها و مشارکت‌های منطقه‌ای رو به افزایش است. گواه آن نیز تعداد فزاینده سازمان‌هایی است که برای مدیریت یک موضوع (نظیر سازمان حمل و نقل همگانی، و سازمان مدیریت پسماندها) در سطح شهرستان‌ها تأسیس شده و می‌شود. این امر ناشی از فرصت‌هایی همچون تسهیم هزینه‌ها، کاهش هزینه‌ها، بهبود کیفیت خدمات و غیره است که در پس رسیدگی مشترک به موضوعات نهفته است. البته رویکردها و تفکر منطقه‌ای در توسعه اقتصادی، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. چون تجمیع منابع و ابزارهای موجود، قدرت بیشتری را برای انجام یک جهش اقتصادی فراهم می‌آورد.

موفقیت تمام تلاش‌های محلی با رویکرد منطقه‌ای در گرو پایبندی به ارزش‌هایی همچون همکاری، مسئولیت‌پذیری، برابری و توزیع عادلانه فرصت‌ها، کارایی و اثربخشی، و ... می‌باشد. برای این منظور، سه اصل را باید پذیرفت:

1.    شناخت و درک یکدیگر: همه شهرها جهت برآورده ساختن نیازهای تعیین‌شده باید به دور از تعصب، با انعطاف‌پذیری کافی و بهره‌گیری از قوه ابتکار، خط‌مشی‌ها و برنامه‌های خود را اندکی جرح و تعدیل کنند.

2.     یکپارچه‌سازی سیاست‌ها: شهرها باید به کمک شیوه‌های ابداعی و مبتکرانه خود، همزمان سیاست‌ها و اهداف اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی خود را متحد و یکپارچه سازند.

3.     هماهنگ‌سازی اقدامات: همه شهرها باید اقدامات‌شان را به گونه‌ای تنظیم و هماهنگ کنند که نیازهای محلی آنها برآورده شده و همزمان اهداف منطقه‌ای نیز تأمین گردد.

بی‌شک رشد هر شهر ضروری است، اما در طی این رشد می‌توان علاوه بر تأمین نیازهای شهروندان در یک مقیاس منطقه‌ای برای رشد کسبه و گردشگران، نیز فعالیت نمود.به عبارتی، شهر باید به عنوان یک شهر پویای منطقه‌ای توسعه پیدا کند و نقش محرکی را در توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره در منطقه ایفا نماید. بدین منظور، ضروری است توانایی تجزیه و تحلیل قوت‌ها و ضعف‌های شهر را براساس یک چشم‌انداز منطقه‌ای در خود ایجاد و تقویت نموده و سپس راهبردهایی براساس آنها تدوین کرد.

 در این راستا، همکاری با دیگر نهادهای فعال در منطقه در زمینه‌های مختلف به ویژه در زمینه اقتصادی، برای ایفای نقش شهر در سطح منطقه مؤلفه مهمی به شمار می‌رود. بنابراین موضوعاتی از قبیل تبادل دانش و تجربه تا ایجاد شبکه‌های اطلاعاتی و در نهایت ترویج مشارکت در اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها در برنامه‌ریزی شهر مد نظر قرار می‌گیرند. برخی از محورهای اصلی در این ارتباط که امروزه در سطح شهرستان لنجان بااهمیت به نظر می‌رسند و نیازمند رسیدگی همکارانه با دیگر نهادهای مرتبط به ویژه  شوراهای اسلامی شهرها و شهرداری‌های شهرستان می‌باشند، عبارتند از:

  • هماهنگی در توسعه ساختار فضایی منطقه
  • سرمایه‌گذاری منطقه‌ای برای توسعه پایدار زیست‌محیطی
  • ایجاد و تقویت نام و شهرت (بِرَند) قوی و قدرتمند برای سطوح شهری و منطقه‌ای
  • تقویت زیرساخت‌های منطقه‌ای
  • توسعه پایدار اقتصادی
  • توسعه یک شبکه فضای سبز راهبردی در منطقه

این ضرورت‌ها در کنار این نکته که کمتر شهری در منطقه به این موضوع توجه خاص داشته است، ایجاب می‌کند در چشم‌انداز شهر، چمگردان به عنوان محور انسجام منطقه‌ای مطرح شود. مطمئناً شهر از طریق همکاری و مشارکت متقابل با دیگر نهادهای محلی و منطقه‌ای می‌تواند آنچه را به تنهایی نمی‌تواند انجام دهد، محقق کرده و از این راه، کیفیت زندگی و سرزندگی شهروندانش را با شتاب بیشتری افزایش دهد.

 


[ شنبه 93/4/14 ] [ 9:26 صبح ] [ اکبر حسامی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

اینجا محلی برای ارائه ی آرا و نظرات من است درباره آنچه که می بینم،می خوانم، می شنوم و آنچه در اطرافم اتفاق می افتد.چنانچه کسی یاکسانی عصبانی هستند ونمی توانند مخالف نظر خود رابا دادنِ «صفت» مخاطب قراردهند ویاقلمشان بادُشنام آشناست وبه آسانی به دیگران تهمت می زنند از نظردادن بپرهیزند چراکه درهر صورت نظر ایشان حذف خواهد شد. آوردن لینک وبلاگ ها به معنی تایید همه مطالب آنها ویامدیر وبلاگ نیست،بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم ..نقل واستفاده از مطالب این وبلاگ آزاد است اگر دوست داشتید منبع آن را نیز ذکر کنید.
امکانات وب


بازدید امروز: 183
بازدید دیروز: 209
کل بازدیدها: 1449645