سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حسام ســرا
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

 

روزنامه شرق در گزارش خود فرارمغزها یامهاجرت نخبگان؟با تیتر "المپیاد مهاجرت"، آماری تکان دهنده از  مهاجرت نخبگان علمی کشور به دانشگاه های غربی منتشر کرده است. بنا بر این گزارش، 62 درصد از دانش‌آموزان مدا ل‌آور المپیادی کشور طی 14 سال گذشته به کشور‌های توسعه‌یافته دنیا اعم از آمریکا و کانادا مهاجرت کرده‌اند.

 

طی بررسی صورت گرفته در «روزنامه شرق» از مجموع 225 دانش‌آموز ایرانی که طی سال‌های 1372 (م1993) تا 1386 (م2007) در 53 المپیاد جهانی شرکت کردند بیش از140 نفر معادل62/2 درصد آنها هم‌اکنون در یکی از دانشگاه‌های مطرح دنیا در آمریکا و کانادا تحصیل می‌کنند.

هم‌اکنون 69/2‌درصد مدال‌آوران در المپیاد فیزیک، 76/6 ‌درصد ریاضی، 50‌درصد کامپیوتر و 50‌درصد شیمی خارج از مرز جغرافیایی کشور و اکثرا عضو دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی برتر و تاثیر‌گذاری در دنیا همچون دانشگاه هاروارد، استنفورد، ام‌آی‌تی، کالیفرنیا، کمبریج، جان هاپکینز و پرینستون در آمریکا و دانشگاه تورنتو و سایمون فریز در کانادا هستند.

مبدا 94‌درصد آنها سکوی پرتابی به‌نام «دانشگاه صنعتی‌شریف است» و مقصد66/4درصد آنها آمریکا.

 هم‌اکنون چهار تا پنج ‌میلیون مهاجر ایرانی در 32 کشور جهان حضور دارند. بیش از 500 پروفسور ایرانی (معادل با یک پنجم کل استادان ما در داخل کشور) در ایالات متحده وجود دارند. همچنین براساس پژوهشی سه‌ تا چهارنمره از میانگین ضریب هوش ایرانیان در اثر مهاجرت نخبگان کاسته شده است و غم‌انگیز‌تر آنکه براساس پژوهش صورت گرفته در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران بیش از 70‌درصد دانشجویان دکترای آن دانشگاه که موفق به دریافت مدرک دکترای خود شده‌اند به فکر مهاجرت هستند.

چندنکته تأمل برانگیز:

1-     این که این افراد دردسته فرارمغزها جای می گیرند یا مهاجرانی هستند که دل درگرو زندگی بهتری دارند ویا به دلیل نبود شرایط لازم دل از شهر ودیارخود بریده اند تا به شرایط بهتری برسند پرسشی است که نیاز به بررسی بیشتری دارد

2-     برگزاری المپیادهای علمی در رشته های مختلف هدفهای متعددی را دنیال می کند این که برگزیدگان المپیادها باهمه سرمایه گذاری انجام شده واهیمت جهانی آن سرانجام از خارج از کشور سر درمی آورند نکته ای است که  به بازنگری دوباره نیازمند است

3-     می گویند دانشمندان به سرزمین مشخصی تعلق خاطر ندارند اگر این نکته را بپذیریم فرارنخبگان معنایی ندارد این دسته درهرجاباشند می توانند به بشریت خدمت کنند ودراین صورت موضوع از زاویه دیگری قابل بررسی خواهدبود.شما چه فکر می کنید ؟

 


[ پنج شنبه 91/3/25 ] [ 10:0 عصر ] [ اکبر حسامی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

اینجا محلی برای ارائه ی آرا و نظرات من است درباره آنچه که می بینم،می خوانم، می شنوم و آنچه در اطرافم اتفاق می افتد.چنانچه کسی یاکسانی عصبانی هستند ونمی توانند مخالف نظر خود رابا دادنِ «صفت» مخاطب قراردهند ویاقلمشان بادُشنام آشناست وبه آسانی به دیگران تهمت می زنند از نظردادن بپرهیزند چراکه درهر صورت نظر ایشان حذف خواهد شد. آوردن لینک وبلاگ ها به معنی تایید همه مطالب آنها ویامدیر وبلاگ نیست،بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم ..نقل واستفاده از مطالب این وبلاگ آزاد است اگر دوست داشتید منبع آن را نیز ذکر کنید.
امکانات وب


بازدید امروز: 147
بازدید دیروز: 200
کل بازدیدها: 1445435