سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حسام ســرا
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

نمایش گاه کتاب

بیست وچندمین نمایشگاه کتاب تهران امسال هم درحال برگزاری است ؛ ناشرین مختلفی  از ایران ودیگر کشورها آثارشان را دراین نمایشگاه به طالبان علم ودانش عرضه کرده اند ، ناشرانی که گاه تیراژ یا شمارگان کتابهایشان به 1000جلد وکمتر از آن هم می رسد . شلوغی نمایشگاه بیشتر مرهون حضور دانشجویان برای یافتن کتابهای دانشگاهی وفروشندگان وعرضه کنندگان کتاب درشهرهای بزرگ است . در این میانه هستند علاقه مندانی که رنج سفر وکمبود امکانات را به جان می خرند وگشتی درغرفه های مختلف کتاب می زنند تا مگر کتابی بیابند تا عطش دانایی شان را سیراب کند...

وجود نمایشگاه کتاب برای یک کشور که داعیه فرهنگ دارد غنیمت است اما از آن مهم تر «کتابخوان» است . با وضعیت کنونی و روند روبه رشد آن باید منتظر وضع اسفناک تری هم باشیم وقتی درمدارس توجه به یک کتاب درسی وکتابهای تست وکمک آموزشی متمرکز شده است ومطرح ترین معلمان کسانی هستند که بتوانند تست درس بدهند ودر طول چند سال گذشته حتا یک جلد کتاب مربوط به رشته تدریسشان نخوانده اند ، وقتی برنامه های قارچ گونه تلویزیونی از نوع داخلی  فقط وقت حرام می کنند وچیزی بر دانش وبینش افراد اضافه نمی کنند ، وقتی مدارس در روزهای خاص همان راه حسینیه  ومهدیه را ادامه می دهند ومثلا" برای بزرگداشت ایام محرم به سینه زنی وزنجیر زنی می پردازند وحتا از معرفی یک کتاب در این زمینه عاجزند ونمی توانند کتابی را به دانش آموزان معرفی ودرباره اش بحث ونقد برگزار کنند، انتظار بهتر شدن مطالعه وبالارفتن قدرت تعقل جامعه ،سرابی بیش نیست .

جایی خواندم که دانش آموزان ژاپنی تاپایان دوره متوسطه باید 100رمان مطرح از ادبیات جهان را بخواند تابتواند درمقایسه با دیگر کشورها فرهنگ خودشان رابشناسند ودرهجوم رسانه های مختلف هویت خودشان را حفظ کنند.

کتابهای فارسی مدارس ما نه تنها از ادیبان وشاعران ایرانی تهی شده اند که با ادبیات جهان قهر  ودشمنی دارند . در این فضای فرهنگی ،ترغیب دانش آموزان به مطالعه تلاشی است که ره به ناکجا آباد هم اگر ببرد نتیجه بی موردی نخواهد بود .

به نظر می رسد آموزش وپرورش که هویتش را نه از ساختمان وکامپیوتر واینترنت که از معلمان ومدیران اندیشمند دارد باید برای مطالعه دانش آموزان فارغ از غم نام ونان ومنزلت برنامه ریزی کند . روشن است که معلمان ومدیران اگر منتظر دستور ودستورالعمل نشسته باشند آرزویشان هیچگاه محقق نخواهد شد .

بد نیست به این مطلب هم نگاهی بیندازید .


[ دوشنبه 90/2/19 ] [ 1:45 عصر ] [ اکبر حسامی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

اینجا محلی برای ارائه ی آرا و نظرات من است درباره آنچه که می بینم،می خوانم، می شنوم و آنچه در اطرافم اتفاق می افتد.چنانچه کسی یاکسانی عصبانی هستند ونمی توانند مخالف نظر خود رابا دادنِ «صفت» مخاطب قراردهند ویاقلمشان بادُشنام آشناست وبه آسانی به دیگران تهمت می زنند از نظردادن بپرهیزند چراکه درهر صورت نظر ایشان حذف خواهد شد. آوردن لینک وبلاگ ها به معنی تایید همه مطالب آنها ویامدیر وبلاگ نیست،بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم ..نقل واستفاده از مطالب این وبلاگ آزاد است اگر دوست داشتید منبع آن را نیز ذکر کنید.
امکانات وب


بازدید امروز: 18
بازدید دیروز: 209
کل بازدیدها: 1449480