سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حسام ســرا
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

حذف نمره از دوره راهنمایی تحصیلی

وقتی مظفرالدین شاه قاجار به اروپا یا «فرنگ» مسافرت کرد با دیدن خیابانهای سنگفرش شده ، اتومبیل ،دوربین وسینما ودیگر مظاهر تمدن غربی شگفت زده شد ودستورملوکانه داد تا بسیاری از مظاهر این تمدن چشم نواز را بخرند وبه ایران بیاورند وچنانکه می گویند ومی دانید دوربین عکاسی ، اتومبیل ، سینماتوگراف، و.. از این زمان به ایران راه یافت ... بحث بر سر این موضوع نیست که تصمیم شاه قاجار درست یا نادرست بوده است یانه؟ مسئله این است که شاه قَدَرقدرت ِمُطلق العنان ،چنان می پنداشت که راز پیشرفت فرنگیان داشتن این وسایل است درواقع شاه قاجار نقطه پایانی این فرایند را باچشم سر دیده بود واز درک کامل فرایند پیشرفت غربیان عاجز بود درنتیجه کوشش برای غربی کردن ظاهر شهرها ونمادهای فرهنگی ایران آغاز شد که خود داستانی مفصل دارد ونقدی مفصل تر وعالمانه تر را می طلبد..

 این مقدمه دریچه ای بود برای ورود به تغییراتی که باشتاب در فضای آموزش وپرورش کشور درحال انجام است وگویا مسئولین محترمی که به فرنگ ( وشاید شرنگ=شرق)مسافرت داشته اند با دیدن حلقه نهایی فرایند آموزشی این کشورها همان خطای مظفرالدین شاه را مرتکب شده اند به عنوان نمونه این خبر را بخوانید :

برای تغییر درساختار آموزش وپرورش کشور ، اتخاذ تصمیم وصدور دستورالعمل ،ابتدایی ترین وشاید ساده ترین مرحله کارباشد وقتی مدارس از ضعف مدیریت در رنج است (وآن هم دلایلی روشن دارد) ، حاشیه کار آموزشی بر متن غلبه کرده وکیفیت از این سیستم رخت بربسته است ، معلمان به دلایل مختلف انگیزه کار کردن را از دست داده اند ودانش آموزان نیز ، کتابهای درسی بی محتوا شده اند وهر سال به بهانه های مختلف تغییر می کتند ، ثبات مدیریت وجود ندارد ومدیران نمی دانند با تغییر وزیر و وکیل ورئس و.. تا چه زمانی بر مسند اداره واجرای تصمیمات خود نشسته اند ، خانواده ها به درستی توجیه نشده اند ونمی دانند مدارس ،فرزندانشان را به کدام سوهدایت می کنند ، قراراست کنکور برداشته شود ودانش آموزان با نمراتی که کسب می کنند رشته های مورد علاقه ومتناسب با توانشان را انتخاب نمایند و دهها عامل دیگر چگونه می توان نمره را از دوره راهنمایی تحصیلی کشور حذف کرد ؟ آیا وارد کردن دانش آموزی که 9سال از دوران تحصیل خود را با روش بدون نمره (توصیفی) گذرانده به دوره سه ساله ای که نمره، هدف اصلی کسب معدل برای راه یافتن به دانشگاه وکسب رشته مورد دلخواه است منطقی است ؟ آیا فرایند اجرای این تصمیم درکشورهای دیگری که این راه راپیموده اند بررسی شده است ؟ درست است که شیوه کنونی نمره دهی درمدارس مشکلاتی دارد و آموزش را تحت الشعاع خود قرار داده است اما تا یافتن شیوه کم اشتباه تری می توان با اطمینان از این روش بهره جست . از هم اکنون می توان نگرانی را درسیمای والدین دانش آموزانی که با هزاران امید به آینده تنهاسرمایه هایشان چشم دوخته اند مشاهده کرد شاید آنان آرزو می کنند کاش فرزندانشان کمی زودتر به دنیا آمده بودند تا گرفتار این طرح های خلق الساعه نمی شدند .


[ سه شنبه 89/7/6 ] [ 6:12 صبح ] [ اکبر حسامی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

اینجا محلی برای ارائه ی آرا و نظرات من است درباره آنچه که می بینم،می خوانم، می شنوم و آنچه در اطرافم اتفاق می افتد.چنانچه کسی یاکسانی عصبانی هستند ونمی توانند مخالف نظر خود رابا دادنِ «صفت» مخاطب قراردهند ویاقلمشان بادُشنام آشناست وبه آسانی به دیگران تهمت می زنند از نظردادن بپرهیزند چراکه درهر صورت نظر ایشان حذف خواهد شد. آوردن لینک وبلاگ ها به معنی تایید همه مطالب آنها ویامدیر وبلاگ نیست،بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم ..نقل واستفاده از مطالب این وبلاگ آزاد است اگر دوست داشتید منبع آن را نیز ذکر کنید.
امکانات وب


بازدید امروز: 199
بازدید دیروز: 142
کل بازدیدها: 1445287