سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حسام ســرا
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

پرده سوم ،اردکان:

اردکان نخستین شهر دراستان یزد از مسیر نایین به یزد است . دراین شهر ،خانه های قدیمی چندی قراردارند که عمدتا مربوط به دوره قاجار می باشند خانه تقدیری ، خانه افضلی وخانه مرحوم آیت ا.. سیدروح الله خاتمی مشهورترین این خانه هاهستند .

کوچه آشتی کنان واقعی را دراردکان دیدیم واز آن گذشتیم درحالی که ازقبل آشتی بودیم وآن کوچه ای است به شکل دالان که دو آدم بزرگسال به سختی می توانند شانه به شانه هم حرکت کنند شاید چون مجبور می شدند باهم تماس بدنی پیداکنند اگر کدورتی داشتند ناچار با سلام واحوال پرسی رفع کدورت می شده وشاید از تنگی وبارکی به این نام مشهور شده باشد.

موزه اردکان :

این موزه به همت یکی از اهالی فرهنگدوست اردکان به نام اقای علی سپهری اردکانی ایجاد شده وازسال 1370درساختمانی شخصی شروع به کار کرده است .موزه شامل بخش های مختلفی مثل مردم شناسی ، باستان شناسی ، حیات وحش ، و..است .مهم ترین بخش موزه به مردم شناسی اختصاص دارد که در آن وسایلی ازکار وزندگی مردم گذشته این شهر درآن نگهداری می شود .

جالب ترین وسایلی که درموزه می بینید عبارتند از1- نخستین تلویزیونهای ساخته شده بانام فیلکو که دستگاه پخش صدا وتصویر آن از همدیگر جداهستند وبا سیم پهن وبلندی به طول 10متر به هم متصل شده اند 2- کفش ساربانی 3- انواع چراغ های نفتی مربوط به روشنایی وپخت وپز 4- سنگ حنابندان مخصوص کسانی که پایشان راحنابسته اند ونباید پایشان با زمین تماس پیداکند 5- سینی مخصوص نگهداری زینت آلات عروس درحمام که مشبّک است وآب درآن جمع نمی شود 6- دستگاه فرکردن مو که شبیه بابلیس فرنگی کنونی است 7- قدیمی ترین چرخ خیاطی 8- آبکش های مسی 9- انواع کماجدان سنگی ومسی 10- حیوانات تاکسی درمی شده مربوط به حیات وحش اردکان 11- کارگاه گلیم بافی 12- زنجیر دست ساز 13- زنگ شتر (کُرکُری)14- ساعت آبی 15- ارده دان تهیه شده از کدو 16- ظروف مخصوص شیردادن به نوزادان یک تاشش ماهه 17- کتابها واسناد خطی 18- سنگ نوشته هایی از قبور قدیمی 19- ماکتهایی به اندازه واقعی از انسان وحیواناتی که کاربردی درزندگی اجتماعی مردم داشته اندمثل شتر 20- ماکت شهر اردکان ودورنمایی از نمای قدیمی آن چک چک اردکان.

چَک چَک یا پیر سبز:

این زیارتگاه زرتشتیان که در25 کیلومتری اردکان ودردامنه کوهی به همین نام قرار گرفته است مورد احترام زرتشتیان ایران وجهان است واز 24تا28خردادماه هرسال به مدت پنج شبانه روز زرتشتیان سراسر جهان به این مکان می آیند تا مراسم خود را برگزار کنند این مراسم به نوعی کنگره بزرگ زرتشتیان است وبسیاری از تصمیمات سالانه زرتشتیان در این زمان اتخاذ می شود . به گفته یکی از موبدان زیارتگاه چک چک، وسایل لازم برای پذیرایی ازمهمانان درساختمانهای این زیارتگاه نگهداری می شود وهر خانواده زرتشتی در ایام زیارت(24تا28خرداد) به تعداد کافی پتو، اجاق گاز ، ظرف وظروف ، مواد غذایی و..تحویل می گیرد وخود به تهیه غذا می پردازد. قسمت انتهایی این زیارتگاه با پله هایی به بالای کوه هدایت می شود و درانتها چشمه ای است که به دلیل چکه کردن آب به لهجه یزدی چَک چَک نامیده می شود . می گویند شاهدخت ساسانی به نام «حیات بانو» ، دختر یزدگرد سوم، آخرین پادشاه ساسانی به این محل پناه آورده وغیب شده است.زرتشتیان به این محل« پیر سبز»می گویند واحترام ویژه ای برای آن قائلند.

خَرانَق:

ازاردکان تا خرانق 85 کیلومتر است ، 5 کیلومتر از این راه ،خاکی وکم رفت وآمد است . بعد از سالها روستای دور افتاده از مرکز را درمسیر خرانق دیدیم .به خرانق رسیدیم ودیدنی هایش را که شامل برج وباروی دوره ساسانی ،مسجدجامع ،منارجنبان درسه طبقه با دو راهرو مجزابرای بالا وپایین آمدن بود دیدیم وبازگشتیم .

اردکان شهر ارده وحلواارده(حلورده) است حلورده ی اردکان خوش طعم است شاید کسانی که حلورده دوست ندارند اگر کمی از این شیرنی صبحانه را میل کنند از مشتریان قنادی های اردکان شوند .

  درجاهایی برای ورود به مکانها وبازدید ، باید ورودی پرداخت می کردیم ، مبلغ ورودی زیاد نبود اما کسانی درپرداخت همین اندک هم خسیس بودند .فکر می کنید پرداخت ورودی وتهیه بلیت برای مراکز زیر پوشش میراث فرهنگی ، به گردشگری وحفظ بناهای تاریخی کمک می کند ؟


[ پنج شنبه 88/1/20 ] [ 12:29 صبح ] [ اکبر حسامی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

اینجا محلی برای ارائه ی آرا و نظرات من است درباره آنچه که می بینم،می خوانم، می شنوم و آنچه در اطرافم اتفاق می افتد.چنانچه کسی یاکسانی عصبانی هستند ونمی توانند مخالف نظر خود رابا دادنِ «صفت» مخاطب قراردهند ویاقلمشان بادُشنام آشناست وبه آسانی به دیگران تهمت می زنند از نظردادن بپرهیزند چراکه درهر صورت نظر ایشان حذف خواهد شد. آوردن لینک وبلاگ ها به معنی تایید همه مطالب آنها ویامدیر وبلاگ نیست،بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم ..نقل واستفاده از مطالب این وبلاگ آزاد است اگر دوست داشتید منبع آن را نیز ذکر کنید.
امکانات وب


بازدید امروز: 111
بازدید دیروز: 209
کل بازدیدها: 1449573